TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Zuiderzeeweek, dag 2

19 sep 2016

Rond zeven uur ging de wekker in de stacaravan voor de pups. Iedereen stond vol goede moed op om deze tweede dag van de Zuiderzeeweek te knallen om de resultaten van gisteren te verbeteren. We waren erop gebrand om beter te varen en voor een podiumplek te gaan. Toen we om 8 uur in de haven aankwamen en om half 9 al vertrokken als eerste boot om in te varen zat de concentratie er goed in. We stelden nieuwe doelen op voor de dag:
1. De baan foutloos rondgaan, iedereen moest beter nadenken over wat ze moesten doen zodat we geen fouten zouden maken die veel tijd en plekken kosten.
2. Het spelen met de tack-line in de downwind.
3. Het starten
Het weer hielp goed mee, want er stond en lekker windje van 12-15 knopen.

Na een uur in gevaren te hebben en de wind op de baan goed te hebben bestudeerd stond de eerste start om 10 uur op de planning. We kwamen bij de start goed weg en konden ons aan ons plan houden die we van tevoren opgesteld hadden. Na een goed kruisrak kwamen we als 5e aan bij de bovenboei. In het downwind rak lukte het ons vandaag om meer snelheid uit de boot te halen door de tack-line te gebruiken. We pakten veel meters op onze tegenstanders, na een goede onderboei ronding hadden we weer een sterk kruisrak. De snelheid en de kant die we op voeren waren goed, maar het lukte ons maar niet om boten in te halen. Weer kwamen we als 5e rond de bovenboei. De set van de gennaker was perfect en we vlogen richting de onderboei. We haalden een paar boten in, maar door een te snelle gijp raakten we deze winst ook weer kwijt. Na de onderboei ronding lukte het niet meer om nog plaatsen te winnen. We finishten op de 5e plek.

We hadden nog een race te gaan in de Zuiderzeeweek dus we besloten in de nabespreking van de eerste race dat we alles gingen geven. Onze start was perfect en we kwamen goed weg van de andere boten. We maakten veel winst totdat we uit het roer liepen door een harde windvlaag. We lagen hierdoor een tijdje vrijwel stil, in deze tijd haalden de andere boten ons in waardoor wij als 7e rond de bovenboei. Weer was de set van de gennaker erg snel en vlogen we weer naar beneden. We haalden een paar boten in en kwamen als 5e rond de benedenboei. In het kruisrak naar boven kozen we de goede kant van de baan waardoor we geen plekken verloren, helaas wonnen we ook geen plekken. Bij de bovenboei aangekomen maakten we ons klaar voor de laatste down-wind van deze wedstrijd. We pakten de juiste windbanen en pakten weer meters op onze tegenstanders. Helaas ging het weer mis in een gijp waardoor we genoodzaakt waren om de gennaker weg te halen en door te gaan op het grootzeil en de fok. Hierdoor raakten we alle gewonnen meters weer kwijt. We konden de rest niet meer inhalen waardoor we een 6e plek bemachtigden.

Dit weekend zijn we overall 6e geworden. Als team waren we hier niet tevreden mee, maar het was wel weer een leerzaam weekend. Volgende week gaan we de Lelystad regatta varen. Dit is het NK voor de J-109, hier gaan we laten zien wat we kunnen. Wij hebben er in ieder geval erg veel zin in!

Met Reco
Het is nog donker als ’s ochtends om kwart voor zes de wekker gaat. Een licht briesje fluistert door het open raam naar binnen dat er buiten wat wind staat en na een kort ontbijt vertrekken de Team Heiner Pups kort voor zeven uur uit de knusse stacaravan waar we het weekend hebben overnacht. Na de lastige dag van gisteren hebben we namelijk met het team om half acht op de Reco afgesproken om een aantal klussen te doen zodat we de boot vandaag nog harder kunnen varen.

Na een uurtje bezig te zijn geweest met de boot wat liefde geven, laten we strak om half negen het historische stadsgezicht van Hoorn achter ons op weg naar de wedstrijdbaan. Zodra we de boot tussen de pieren door de havenmond uitsturen begint ze wat nukkig te bokken. Korte golfjes rollen de lagerwal bij Hoorn op en de wind fluit door het want. We kiezen voor de medium fok, een voorzeil dat is gesneden voor de windrange van 10-18 knopen. We varen een paar slagen aan de wind, doen een aantal overstagen en hijsen de spinnaker op weg naar de startboot.

“30 seconds to kill to mid-line, 45 to pin-end!”. Het water spat ons om de oren als we de boot tussen het geweld van nog 9 andere schepen zo goed proberen mogelijk te positioneren voor de eerste start. We zijn mooi op tijd op ons plekje, en als het startsignaal klinkt schieten we als een kurk van een champagnefles van de startlijn. We weten onze positie aan de linkerkant van het veld goed te verdedigen en komen als 2e boot bij de bovenboei, vanwaar de spinnakers met veel geweld vol slaan. We surfen zo nu en dan op de vormende golfjes naar beneden, maar verliezen wat meters op de boten die er voor hebben gekozen om naar de rechterkant van de baan te zeilen. Na nog twee rondjes finishen we uiteindelijk erg dicht bij elkaar als 4e op gezeilde tijd.

De wind neemt nog wat toe in sterkte op het moment dat we de tweede startprocedure in gaan en de boot stuitert geregeld van de korte golfslag af. Het is een hobbelige en vooral natte klus om op het voordek aan het werk te zijn, maar wederom weten we ons na de start redelijk vrij te varen in het eerste kruisrak. In deze omstandigheden met meer wind zijn de zwaardere boten duidelijk in het voordeel en we komen als 4e bij de bovenboei aan. De schoten en lieren kraken als de spinnaker zich vult met lucht en we scheuren weg bij de boei die we zojuist gerond hebben. Links en rechts varen we weer wat boten voorbij en als tweede komen we bij de beneden boei. We moeten nog slechts een boot voor ons dulden en hoewel we meter voor meter weer wat dichter bij komen, slagen ze er in om toch voor ons te finishen. Het zal er om spannen wie er op handicap met de winst vandoor gaat, het is duidelijk dat het erg dicht bij elkaar staat boven aan de ranglijst.

Wanneer we op de kant zijn en het rekenwerk begint blijkt dat we met een 4e en een 2e plek vandaag de 3e plek in het algemeen klassement hebben veroverd. Een hele mooie prestatie voor het team dat dit evenement voor het eerst in deze samenstelling voer en hard heeft gewerkt om alle stukjes op de juiste plekjes te krijgen en te blijven verbeteren. Blij betreden we het laagste plekje op het ereschavot en nemen we de 3e prijs voor de Zuiderzeeweek in de ORC 2 in ontvangst. Erg gaaf dat sponsor van de Team Heiner Pups, Reco Bouwmaterieel, een aantal Pups ook deze kans kan bieden!