TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Flevo Race, 17-19 aug (Talents ’18)

19 aug 2018

Flevo Race, dag 2
Na de eerste dag zonder wind, en dus zonder wedstrijden konden we op de zaterdag eindelijk zeilen. Drie wedstrijden stonden er op het programma. Onze doelstelling voor dit weekend was het verbeteren van communicatie binnen de boot, een constante flow van informatie, iets waar we vorige week op hebben getraind.

De eerste wedstrijd hebben we een derde plek gevaren. De wedstrijd daarna dropten we in het voordewinds rak de fok, maar een beschadiging aan de voorstag zorgde ervoor dat we de fok niet weer naar beneden konden krijgen. Na de finish, een vierde plek, is onze voordekker gelijk in de mast geklommen, maar een goede reparatie op het water was niet haalbaar, dus hebben we besloten om de laatste race van de dag ook te varen met de fok op het voordewinds rak omhoog in plaats van beneden. Uiteindelijk heeft dit ons niet te veel snelheid gekost, en heeft het ons weer een derde plek opgeleverd. Dit maakt dat we in de tussenstand nu op de derde plek staan. Morgen gaan we proberen nog een plek te stijgen.

Een ander focuspunt voor dit weekend was het aanwezige wier, door het warme weer van de afgelopen tijd zit er rond het wedstrijdgebied in Muiden veel wier. We hebben geluk met de vorm van de kiel van de J-109, dus wanneer we voor de start even achteruitvaren verliezen we het wier wat aan de kiel zit, maar het blijft een prioriteit om te kijken naar wier tijdens de wedstrijd omdat een pluk wier ons zo 0,5 knoop kan afremmen. De derde wedstrijd voelden we wat wier aan de kiel, dus daar gaan we morgen op letten.

Morgen gaan we verder met de communicatie op de boot, wat vandaag beter ging dan tijdens de vorige wedstrijden en gaan we meer aandacht besteden aan het constant houden van onze bootsnelheid aan de wind.
Door: Joey Nijnens

Flevo Race, dag 3
Voor vandaag stonden er twee wedstrijden op de planning. de voorspelling was 12 tot 19 knopen wind. Om 10:25 was de eerste start, kort naar de start hadden we moeite om de eerste twee boten bij te houden. Voor de wind ging dat veel beter en was de boot snelheid erg goed. Gisteren hadden we als verbeterpunt onderlinge communicatie, met dit punt zijn we vandaag verder gegaan en dit ging af en toe zeer goed. Uiteindelijk zijn we de eerste wedstrijd 3e geworden.

Bij de tweede wedstrijd waren we net te laat bij de start waardoor we op een achterstand begonnen en dat moesten goed maken. Maar we kregen de boot aan de wind helaas niet goed op snelheid waardoor het heel moeilijk werd. later in de wedstrijd kwam er meer wind waardoor er geschakeld moest worden met de trim van de zeilen. Tijdens het laatste voordewindse rak hadden we 21 knopen wind dit was voor ons de eerste keer met zoveel wind in een wedstrijd, maar dit ging eigenlijk zonder problemen want iedereen wist wat die moest doen. Helaas moesten we het deze wedstrijd met een 4e plek doen.

Uiteindelijk zijn we dit evenement 3e geworden. Dit is een leuk resultaat maar toch met gemengde gevoelens want er had meer in gezeten. We kunnen terug kijken op een dag waar we veel hebben geleerd en waarbij we veel punten hebben ontdekt die we beter moeten trainen. Komend weekend gaan we de trainingspunten van dit weekend trainen!