TeamHeiner

Y-torenrace (2-3 mei)

03 mei 2015

Eerste wedstrijddag
Een uur later dan gepland voeren we vanwege gebrek aan wind de haven van Durgendam uit, strak blauwe lucht een lekker zonnetje, maar helaas maar twee knopen wind. Reden voor het wedstrijdcomité om de uitstelvlag er in te hangen. Na een rondje zeilen hebben we de zeilen weer gestreken en gewacht tot er wind kwam. De laatste dingen werden doorgesproken, dit was zeer van belang, omdat het voor sommige pups de eerste wedstrijd was van het seizoen. Rond een uurtje of één kwam er eindelijk wind. We konden starten met ongeveer vijf knopen. De boot loopt dan het lekkerst, dus zeker goed om mee te beginnen.

In de eerste race haalden we dan ook meteen het tweede paaltje van het jaar binnen. Een eerste plek, ruim voor de tweede plaats geëeindigd. Een goede race met weinig fouten en overall een goede boot snelheid. Waar we bij de van Uden Reco twee weken geleden een stijgende lijn lieten zien, lukte dit vandaag helaas niet. We begonnen goed, maar voeren race twee een vierde plek en race drie een zevende plek.

De manouvres gingen zeker in de laatste race veel minder goed dan gepland, bepaalde zaken verliepen helaas niet soepel genoeg, waardoor we veel hebben verloren. Bij de onderboei ging het bij twee rondingen fout. De fok ging te laat omhoog of in iedere geval niet soepel genoeg, hierdoor waren we bij de rondingen vaak te laat en was er veel chaos aan boord. Veel fouten werden veroorzaakt door niet goed voorbereiden, niet goed doorbespreken en te laat actie ondernemen. Hier baalden we flink van, omdat we in de eerste wedstrijd wel hebben laten zien, met het behalen van een paaltje, dat we netjes zonder grote fouten de baan rond kunnen varen.

Gister avond is er nog hard gewerkt om dit soort fouten te evalueren, met als doel om morgen beter te kunnen presteren. Communiceren blijkt het belangrijkste punt, waar vandaag de focus door het voordek op zal worden gelegd. Al met al was het een hele mooie zeildag die we hebben afgesloten met ongeveer 12 knopen in de laatste wedstrijd en nog steeds een strakblauwe lucht. Morgen wordt een dag met meer wind, ongeveer 18-22 knopen. We hebben als doel om het goede begin wat we vandaag hadden morgen door te zetten in de rest van de dag en alle races steady goed te varen!
Door: Tamar Meibergen

De 2e wedstrijddag
Na de dalende lijn in de uitslagen gisteren (1,4,7) hoopten we vandaag deze trend om te zetten naar een stijgende lijn. Iets wat best moeilijk zou kunnen worden omdat er voor deze dag meer wind was voorspeld. De maxfun 35 gaat met weinig wind relatief hard en dit is vaak ook terug te zien in de uitslagen (gisteren eerste wedstrijd). Met meer wind hebben we moeite om een goede aandewindse snelheid te houden t.o.v. andere boten. Best een uitdaging dus om vandaag goed te varen!

De voorspellingen vallen aan het begin van de dag mee en er staat rond de 12 knopen wind. Door een goede communicatie tussen trimmers en stuurman is de snelheid aan de wind weer wat hoger dan tijdens het vorige evenement. Het is mooi om te zien dat we steeds beter leren hoe we deze boot harder kunnen laten varen. De eerste wedstrijd verloopt redelijk, maar bij boeirondingen is het nog te onrustig aan boord. Ook zit de spinnaker tijdens het hijsen een paar keer in de knoop. Na de wedstrijd bespreken we na hoe we dit de volgende wedstrijd beter gaan doen, en al snel wordt de 2e wedstrijd gestart. Ook deze wedstrijd hebben we weer een goede snelheid en de handelingen bij de boeien verlopen nu veel rustiger en gecontroleerder. We zien later dat we deze wedstrijd als 2e zijn geëindigd. Dit moeten we vast houden!

De laatste wedstrijd wordt gestart, maar omdat iedereen te vroeg over de startlijn gaat mogen we het nog een keer proberen. Ondertussen komt er een flinke bui over die ook wind met zich meebrengt. Het waait nu tussen de 14-18 knopen en snel wisselen we onze Jib 2 naar onze kleinere Jib 3. Er wordt opnieuw gestart en onze snelheid is weer goed. Het is heel mooi om te zien dat we ook met meer wind de boot hard kunnen laten varen. Deze wedstrijd maken we voor ons gevoel bijna geen fouten en we zijn dan ook erg tevreden als we naar de finish varen. Maar als we finishen zien we daar dat deze wedstrijd als ‘medium’ gescoord is. Wij hadden verwacht dat deze wedstrijd een ‘’High’’ rating zou krijgen. Deze rating wordt gegeven op basis van de windsnelheid en met een ‘medium’ rating moeten wij relatief sneller zijn dan met een ‘high’ rating.

In de uitslag wordt dit een 4e plek, wat voor vandaag een uitslag geeft van 6,2,4. In de uitslag misschien geen stijgende lijn maar voor ons gevoel hebben we wel elke wedstrijd iets beter gevaren! Uiteindelijk kijken we met veel plezier terug op de Y-toren race. De uitslagen waren elke keer erg spannend met vaak maar een paar seconden verschil tussen de boten. Ook in de einduitslag staat alles dicht op elkaar en zijn wij 4e geworden. Volgende week varen we de Almere regatta en gaan we daarna door naar onze eerste echte offshore; de vuurschepen race.