TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Vuurschepen Race, 3-4 mei

04 mei 2016

Op dinsdag 3 mei om 7 uur ging de wekker. Een hele andere week dan een college week en tentamens lag in het verschiet. De NSR offshores staan voor deze week op het programma. Het eerste onderdeel is de Vuurschepen race. Een vrijwel rechtstreekse oversteek van Scheveningen naar Harwich, van ongeveer 130 zeemijl.

Op dinsdag moest er in Scheveningen nog wel het een en ander gebeuren, om onze Maxfun zo optimaal mogelijk naar de overkant te krijgen. Boodschappen werden gedaan, de pasta’s gekookt, de boot werd ingeladen en ook voor de navigatie werden de laatste puntjes op de ‘i’ gezet. We zijn met het hele team nog even een bodem gaan leggen bij de plaatselijke Italiaan, om zo lang mogelijk op te kunnen teren tijdens het begin van de race. De laatste punten werden nog doorgesproken met het team zoals het wacht schema, het eten wat aan boord, maar ook het tricky weerbericht die de race nog wel eens heel interessant zou kunnen gaan maken. Er zou namelijk een heel groot hoge druk gebied langskomen, waardoor er heel weinig wind voorspeld was rond middernacht.

Om 6 uur voeren we uit, de zeilen werden gehesen en er werd gezocht naar de juiste setting om goed te beginnen, met ongeveer 12 knopen wind. Om half 8 klonk het start sein voor onze klasse en konden we beginnen aan de oversteek naar Engeland. Het eerste rak was aan de wind naar de boven boei. Vervolgens konden we een wat lagere koers gaan varen naar de MN4 boei. We hebben een heel mooi nieuw zeil in onze zeilgarderobe “ de A5” en deze kon in dit rak omhoog. Helaas waren we nog wel een beetje zoekende met dit zeil, omdat er nog maar weinig mee getraind is. Hierdoor was het nog best lastig om optimaal goed te kunnen varen en de juiste setting te vinden. Na de 4 boei te hebben gerond was het 80 mijl rechtdoor, naar de kust van Engeland. De wind begon wat af te nemen. Van de 12 knopen waarmee we begonnen waren er nog maar 6 knopen over. Dit was positief voor ons, want op de rating varen we dan relatief hard, ten opzichte van de rest van de boten in de ORC 1 klasse. Op dit rak is de A5 regelmatig omhoog en naar beneden gegaan. Het zeil was erg bruikbaar, maar soms konden we er net niet hoog genoeg mee varen en wisselden we weer naar de Jib 1.

Naarmate het rak vorderde gingen we steeds verder de nacht in en werd het ook steeds kouder. Er werden lekker pastaatjes gegeten, behalve de carbonara, want die waren we helaas vergeten, klein dieptepuntje. Ook werden er her en der wat hazenslaapjes gedaan, in de meest oncomfortabele posities. We hebben in de nacht veel boten ingehaald en zijn lekker ingelopen. Goed nieuws en met de opkomende zon warmde iedereen langzaam weer een beetje op.

Rond een uur of 2 rondden we de boei voor de kust van Engeland en was het nog ongeveer 20 mijl varen naar de finish. De omstandigheden waren perfect! Strakblauwe lucht, een lekker zonnetje en 10 knopen wind. Het laatste stukje was de koers iets meer aan de wind waarna we vervolgens weer konden afvallen en de A5 konden hijsen, voor het laatste stukje naar de finish.

Al met al kunnen we zeggen dat we een goede race hebben gevaren. De condities waren niet zo tricky als voorspeld en we hebben de hele race wind gehad. Uiteindelijk zijn we als tweede geëindigd achter de Elke. Na een goede maaltijd op de yachtclub zijn we naar ons hotel gegaan. Hier heeft onze on board reporter nog een leuk filmpje in elkaar gezet, die gemaakt is gedurende de race. Moe en voldaan heeft iedereen zijn bed opgezocht en het klokje rond geslapen!

Morgen start om half 10 lokale tijd de North Sea Race terug naar Scheveningen. Hier gaan we proberen om onze positie te verdedigen in het klassement. De laatste voorbereidingen worden nog getroffen op de yacht club in Harwich, zodat we morgen fris en fruitig aan de start kunnen verschijnen!