TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Voorbereiding Ramsgate Week 2017

23 jul 2017

Na de afgelopen tijd veel te hebben getraind in Lelystad en de boot helemaal tiptop in orde te hebben gemaakt, is het deze week dan eindelijk tijd voor de eerste buitenlandse wedstrijd van de Team Heiner Talents ’16: de Ramsgate week in Engeland. Om te beginnen moest de boot van Lelystad naar Ramsgate worden gevaren. Om de tijd die we hebben zo efficiënt mogelijk te gebruiken, werd gezamenlijk besloten om het overvaren van de boot in te steken als training in plaats van een simpele delivery. Hierdoor werd onze alom gewaardeerde maxfun overgevaren door 8 in plaats van 4 man. Op dinsdagavond was het vertrek gepland vanuit IJmuiden, de voor deze delivery voorspelde wind was perfect met wind die initieel uit het oosten kwam en daarna draaide naar het zuiden, en de gehele tijd tussen de 14 en 20 knopen zou waaien. Vol goede moed werd daarom ook aan de training begonnen, en na de scheepvaartroutes ontweken te hebben door langs de Belgische kust naar beneden te varen werd er bij Zeebrugge de oversteek naar Ramsgate gemaakt. Tot dan toe hebben we alleen nog maar de voordewindse zeilen op gehad. Ook op de Noordzee hebben we lang kunnen spinnakeren, pas de laatste 10 mijl hebben we wat meer tegen de wind in moeten varen.

Eenmaal in Engeland aangekomen werden we door onze gastvrouw hartelijk verwelkomd in het huis waar we konden slapen en al snel lag driekwart van het team verspreid door het huis te slapen na 24 uur wakker te zijn gebleven. Toen iedereen wakker was na de powernap hebben we gegeten en onze slaapplekken ingericht, deze week slaapt de helft van het team in luchtbedden en de andere helft op fijne zachte bedden. Dit betekent dat naast het feit dat we de hele dag op de boot zitten we ook daarbuiten lekker knus met elkaar eten, slapen en dergelijke voor deze kleine 2 weken.

Waar de wedstrijden pas op zondag begonnen zijn wij dus al op woensdag aangekomen. Deze extra 3 dagen konden we goed gebruiken om hard te werken aan onze teamdoelen voor de tweede seizoenshelft. Een van deze doelen is namelijk om onze skills op zowel golven als stroming te verbeteren en aangezien deze beide factoren sterk aanwezig zijn in Ramsgate, een significant verschil met Lelystad, was dit de uitgelezen kans om hieraan te werken. Deze drie dagen zaten al snel vol met overdag goede trainingsessies op het water opgevolgd door, vaak preventief, onderhoud en afwisselende kookbeurten. Na op zaterdagavond de wedstrijdweek nog eens goed voor te hebben besproken was het op zondag tijd om de eerste wedstrijd te starten.

Na deze drie dagen hard trainen mochten we vandaag de Engelse wateren op om te racen rond de zandbanken (Round the Goodwins) tegen de 8 andere boten uit de IRC 1. Vanmorgen rond een uur of 06.00 liepen we met het gehele team met een zon in de rug richting de haven waar onze Maxfun 35 op ons lag te wachten. Na een zorgvuldige voorbespreking gingen we het water op om de start routine van ongeveer anderhalf uur na te streven. Al gauw werd het team zich er weer van bewust dat het hier in Engeland op zee een andere manier van zeilen is dan op het veilige IJsselmeer. De laylines en time on distance tot de start ging ons echter goed af. Als eerste boot vlogen we vrij over de startlijn. Met goede moed zetten we het eerste rak in. Windshifts van ruim 20 graden in enkele minuten zorgde voor alertheid en veel schakelen voor het speed team (trim, main en stuur). De tacticus en navigator werden uitgedaagd door de verschillende ondieptes en wisselvallige stromingen. Het bow team speelde hier goed op in. Alle scenario’s waren voorbereid waardoor het speed team vrij was in het maken van verschillende zeilkeuzes. Met relatief veel jib reach rakken was het lastig voor de Maxfun een plek te veroveren in de voorhoede. Uiteindelijk zijn we als 4e van de 9 boten geëindigd. We kijken uit naar de wedstrijden van aankomende week. Dit smaakt naar meer!