TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Van Uden Reco Stellendam Regatta (18-19 apr)

19 apr 2015

De eerste wedstrijddag
De Van Uden Reco is traditie getrouw de seizoensopener van het grote boten circuit. De wedstrijd is in Stellendam. Niet in onze thuishaven de Flevo Marina dus op donderdag begonnen we al met de delivery en vrijdag de laatste etappe van Scheveningen naar Stellendam. De boot kwam vrijdagmiddag aan en daar hebben we toen de laatste dingen gedaan, zodat we helemaal ready to race waren voor een succesvol weekend.

Zaterdag om half 9 gingen we van start. Met een windje van ongeveer 10 knopen gingen voor het eerst dit seizoen onze mooie wedstrijdzeilen omhoog. Na een kort rondje inzeilen begon de start met een mooi veld van 16 boten gingen we over de lijn. De eerste helft van de wedstrijd zaten we er goed bij. In het laatste gedeelte van de wedstrijd lieten we het in de draaierige wind het liggen: 15e plek. Na een lange winter met veel trainen waren de handelingen over de baan soepel, maar moest er meer gecommuniceerd worden over snelheid en de boten om ons heen. Scherpe evaluatie erover volgde en vol vertrouwen gingen we naar de volgende wedstrijd.

Door de vele winddraaiingen is het lang wachten voordat de tweede wedstrijd van start gaat. Op een superplek op de lijn komen we net niet goed weg en moeten wegdraaien. From hero to zero. Opgeven doen we niet, we houden de aansluiting met het veld en we eindigen op een 10e plek.
De wind draait gedurende de dag steeds meer naar links en neemt toe in kracht. Voordekker Lennard slaat de zeilen voor meer wind aan en de derde en laatste wedstrijd van de dag gaat om half 5 van start. We komen scherp uit de startblokken en zeilen een goed eerste rak. In het ruime windse rak kunnen we continu meeliften op een grote hekgolf van 46foot boot. Dit zijn mooie meters! De wind is nu ongeveer 20 knopen en we vliegen met een mooie gybeset naar beneneden. De wedstrijd brengt ons een 8ste plek. Elke wedstrijd gaan we beter!

We halen snel de zeilen naar beneden en gaan richting de kant. Op de kant doen we onze nieuwe Team Heiner Pups jassen aan en gaan naar de boot van Moving Intelligence voor een steigerborrel. Heel gezellig en er worden veel tips en mooie verhalen uitgewisseld. Daarna tekenen we het contract met onze hoofdsponsor voor de komende 3 jaar! Zeker een moment waar op gedronken mag worden en Helga heeft gelukkig champagne meegenomen. De organisatie heeft voor allemaal etenskraampjes gezorgd en met een drankje bij de live-muziek sluiten we de dag met elkaar af. Veel geleerd, een mooie sponsor erbij en allemaal super gemotiveerd om er een mooi resultaat van te maken op zondag. Op naar morgen!
Door: Jelmer van Beek

Tweede wedstrijddag
Waar we gisteren een uitdagende doch lastige dag hadden, hadden we vandaag een geweldige dag! Vroeg uit de veren om op tijd het water op te gaan. Eenmaal aangekomen bij de haven lijkt het water wel een spiegel. Geen wind. Toch weerhoudt dit de pups er niet van om vlug de condities te gaan testen. Een paar roll-tacks, wat roll-gybes. Alles lijkt volgens plan te gaan. Op een ding na, de start! Deze bleef het committee maar uitstellen.

Rond een uur of één beginnen we er dan toch echt aan! Een constant windje van rond de 7 knoopjes. Hier kunnen we wel iets mee en dat wilden we maar wat graag bewijzen! Dit voornemen losten we ook direct in bij de start! Een geweldige start waarin we prachtig voor lagen op het hele veld. We wisten zeer goed wat de wind aan het doen was waardoor we op de shiften omhoog konden. 4de rond de bovenboei! Tussen concurrenten die 10 voet langer zijn! Wat is dat kicken! Vervolgens wisten we wedstrijd vrijwel foutloos uit te zeilen. Het gevoel van ontlading binnen het hele team was prachtig. Iedereen wist het zeker, dit moest toch wel een goed resultaat zijn?! Zeg dat wel! Het eerste paaltje van het seizoen was binnen!!

Nu wilden we doorpakken en op dit gevoel direct verder gaan! Daar dacht de wind echter anders over! Na een lange tijd wachten, bleef hij dan toch constant. Nadat we het plan hadden uitgesproken gingen we er weer volledig voor.

Weer een top start! Eerste weg bij het pin-end. Weer lagen we erbij! Boatspeed goed, boathandling goed en iedereen kijkt mee waar we nog een extra pufje wind kunnen halen! Zeilen volgens het boekje! Maar wat was de wind toch lastig! “Snakes ’n Ladders” zoals de Engelsen het wel eens noemen! Het ene moment schiet je vooruit en het andere moment word je voorbij geschoten. Na enkele prachtige rakken weten we ons toch goed staande te houden! Uiteindelijk een vierde plek. Wat baalden we toen we zagen dat er tussen ons en de winnaar slechts tien seconden zat!

Kortom, een zeer goede dag voor de pups waarin er zeer grote stappen zijn gezet! Overall zijn we uiteindelijk zesde gefinisht. Een ding kunnen we hier zeker uit afleiden en dat is potentie! Want dat is iets waar we geen gebrek aan hebben!
Wat een top dag en wat een top team! Wat wil een stuurman nu nog meer?