TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Van Uden Reco Regatta, dag 2

25 apr 2016

Zondagochtend was iedereen gebrand om nog beter te varen dan de dag ervoor en alle leerpuntjes mee te nemen. In de haven hingen de vlaggen van Moving Intelligence, Kuiper verzekeringen, Flevo Marina en Team Heiner nog krachtig te wapperen op onze J. Toen we het water op gingen stond er, anders dan verwacht, maar zo’n 12 knopen wind. Om half 11 hing de uitstel vlag erin en toen een half uur later de verwachte wind erbij kwam was deze aardig gedraaid maar konden we starten. Bij de eerste wedstrijd kregen we tijdens de start een protest en hebben we ons verlies moeten nemen. Vervolgens hebben we voor vrije wind gekozen richting de bovenboei. Downwind merkten we vandaag dat het ook wat drukker was met boten die upwind gingen en waar we om heen moesten manoeuvreren, terwijl we tot nu toe alleen getraind hebben zonder boten om ons heen. De tweede wedstrijd hadden we een goede start en kwamen we goed mee in het eerste upwind rak. Aangezien er in de buien erg veel wind was, was het een behoorlijke uitdaging en goede oefening om de spinnaker onder controle te houden. Upwind was het nog wat lastig om de boot hard en hoog te laten gaan doordat er zo veel wind stond en hebben we veel geprobeerd met het aanpassen van de trim.

Door de harde wind, ruim 30 knopen tijdens de buien, waren er in de tweede wedstrijd al veel boten met problemen, enkele zelfs met schade richting de kant. Toen wij terug kwamen van de finish van de tweede wedstrijd werd de ORC/IRC 1 net weg gestart maar hing er voor ons wederom uitstel in die al snel werd omgezet in het afgelasten van de derde pot.

Met een 15e en 10e plek op zondag zijn we uiteindelijk als 13e van de 19 boten geëindigd. Voor de Van Uden Reco hebben we bewust geen resultaatdoelen gesteld omdat nog niet zo goed wisten waar we stonden. We hebben wel andere doelen gesteld. Een van de doelen was, een goede voorbereiding aangezien we hier als team relatief weinig ervaring mee hebben. We wilden niet een achterstand oplopen voordat de wedstrijden goed en wel begonnen waren! Een van de andere doelen was zo veel mogelijk met gewicht doen, wat dit weekend door de harde wind vooral betekende veel en hard hiken.

Ons allereerste wedstrijdweekend zit er alweer op, we hebben veel geleerd, zijn overall tevreden en kijken uit naar de volgende wedstrijden! Komend weekend staan de 50 mijls doublehanded en de mini schuttevaerrace op het programma. Wij gaan ervoor!