TeamHeiner

24 apr 2017

Foto credits: Laurens Morel

Zaterdag 22 april, eerste wedstrijddag
Zaterdag 22 april is het zover. De eerste wedstrijddag van de Team Heiner Talents van 2017 vindt plaats tijdens de seizoensopener in Stellendam, de Van Uden Reco Regatta. Vele uren training en boot preparatie zijn voorafgegaan aan deze dag, en wanneer de wekker gaat om zeven uur ’s ochtends is de spanning aan de ontbijttafel voelbaar. Stipt om negen uur laten we de landvasten slippen en varen het wijde Haringvliet op. Wat op valt is dat de wind onvoorspelbaar vanaf de hogerwal waait. Tijdens het invaren merken we ook dat er veel winddraaiingen en veel drukverschillen op de baan zijn. Ogen open dus om in de goede windgebieden te zitten vandaag.

Het eerste startschot klinkt en we zijn vrij goed weg bij de linkerkant van de lijn. Om ons heen liggen de snellere boten van onze vloot en we moeten hard werken om niet in de vuile wind te komen. We weten aardig onze positie vast te houden tot bij de bovenboei en kiezen voor de lichtste spinnaker. Als we bij de onderboei aankomen zitten we nog steeds goed in het “pack” en de spirit zit er goed in. Als we deze positie kunnen vasthouden zit er wat moois in. Helaas komen we de laatste twee rakken niet zo goed door en verliezen we wat plaatsen. We sluiten af op een 9e plek. Zodra het waarschuwingssein voor de 2e wedstrijd klinkt is de wind al flink wat toegenomen. We maken de keuzen om met de kleinere fok te varen en de wat dikkere spinnaker. Wederom willen we aan de linkerkant van de startlijn starten, maar dit keer komen we niet zo goed weg. Het is chaos tussen alle boten op de lijn, en als we ons eindelijk vrij kunnen varen liggen we in de achterhoede van de vloot. We proberen hard te zeilen en de fouten te beperken, maar vrije wind vinden is lastig met veel boten voor ons. Uiteindelijk finishen we op de 13e plek. Een korte nabespreking leert ons zoveel mogelijk, en met nieuwe energie gaan we de laatste wedstrijd van de dag in. Dit keer weten we weer goed weg te komen, en vinden de aansluiting met de sterke boten voorin het veld. We liggen nek-aan-nek met de andere J-109’s in de vloot en weten de aansluiting tot het einde te behouden. Een foto finish met de concullega’s van de Jai Alai sluit de dag af met een 8e plek in de 3e wedstrijd en een 10e plek in het overall klassement.

Na afloop van de wedstrijden hebben wij nog iets bijzonders op het programma staan. 22 april is namelijk Earth Day. Sinds enige tijd zijn wij ons bewust van het tempo waarin de mens de planeet vervuild en daarom hebben wij besloten om ons op onze manier in te zetten om iets te doen. Plastic in de oceanen is een mondiaal gigantisch probleem en daarom hebben wij ervoor gekozen om het losse plastic dat in de haven ligt op te ruimen om te voorkomen dat het in het water, en uiteindelijk de zee, belandt. Uiteraard hopen wij dat wij andere teams kunnen inspireren om ons voorbeeld te volgen en bewust te worden van het probleem zodat wij samen kunnen werken aan het herstel van onze oceaan! Na afloop van onze opruimactie is het tijd voor het fameuze buffet van de Van Uden Reco en als alle buikjes rond gegeten zijn, vertrekken we naar huis waar nog een korte debrief van de dag plaats vindt en nieuwe doelen worden gesteld voor morgen. Als de eerste mensen knikkebollend van de bank beginnen te zakken is het genoeg geweest voor vandaag en gaan de lichtjes uit. Morgen weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen!
Door: Lennard Bal

Zondag 23 april
De zondagochtend begint weer net zo als gepland: 7 uur ontbijt, 8 uur bij de boot, 9 uur dock-out. Beginnen met een goede routine is een van de belangrijkste punten, zo benaderen we ook de startlijn. Windpijlen, de baan rond varen, settings checken, dit behoort allemaal tot ons vooraf vastgestelde routine om zo zoveel mogelijk data te verzamelen van wat er op de baan allemaal speelt. Maar nu begint het echte werk, de laatste ronde aanmoedigende high-fives wordt uitgedeeld binnen het team en de startprocedure kan beginnen.

Er staan drie races op de planning met een noord-west wind van 12-15 knopen, maar nog belangrijker de zon erbij. Het was tactisch gezien weer een moeilijke dag door de vele onvoorspelbare windshifts die de races spannend en interessant maakten. De doelen van het evenement waren top 25% te eindigen en het zeilseizoen leerzaam af te trappen door kritisch naar situaties en fouten te kijken die aan boord tot stand kwamen en hier verbeterpunten voor op te stellen.Jammer genoeg hebben we ons grootste doel niet bereikt maar er gelukkig wel veel van geleerd. Na een tweede racedag met goede condities werd het evenement afgesloten met een lange leerzame evaluatie met veel verbeterpunten die we meenemen naar het volgende evenement.
Door: Jorden van Rooijen

Aan boord met Reco
Omdat RECO een van onze sponsors is, mogen de Talents ieder zeilweekend bemannen bij het Hawkeye sailingteam van RECO. Het weekend van de Van Uden RECO was het mijn beurt (Thijs van Tol) om te mogen opstappen op de ‘RECO’. Aangezien dit de eerste wedstrijd van het jaar was, hebben we het weekend ervoor nog een keer getraind, zodat iedereen wist wat we van elkaar konden verwachten. Hier kreeg ik te horen dat ik deze keer de rol van mast/voordek zou krijgen.

Zaterdagochtend verzamelde het team van RECO (Hawkeye) zich vroeg op de boot voor de laatste controles. Na de voorbespreking zijn we op tijd het water op gegaan om een goeie set-up te maken van de trim en om de baan te verkennen. De 1e start verliep wat moeizaam maar we kwamen uiteindelijk goed weg. Een kleine fuck-up bij de bovenboei zorgde voor wat stress, maar werd snel opgelost. De 2e race hadden we een goede start en een goede wedstrijd met weinig fouten en een mooie  3e plaats als resultaat. Na gedurende de dag wat fuck-ups te hebben gehad en die door gesproken te hebben, was het al met al een goeie dag met als eindresultaat een 5e plek.

Zondagochtend moesten we weer vroeg verzamelen voor de laatste drie wedstrijden. Kennelijk hadden we van de zaterdag veel  geleerd want dit werd een dag met  weinig fuck-ups en hebben we prima gevaren. Dit werd dan ook beloond met een dikke 1 in de laatste wedstrijd en als eindresultaat een nette 4e plaats. Het was leuk en leerzaam om met een ander team en andere boot te varen. Je krijgt hierdoor weer nieuwe inzichten. Ik wil hierbij Team Hawkeye (RECO) dan ook bedanken voor het gezellige en leerzame weekend!