TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Schuttevaerrace, 1 juli

02 jul 2016

Na een ruime voorbereiding brachten de Team Heiner Pups ’16 de boot op donderdagmiddag 30 juli naar Stavoren. Rond een uur of 21:00 voeren we de gezellige haven van Stavoren binnen, waar alle boten 4 rijen dik gemeerd lagen. Na de laatste voorbereidingen te hebben getroffen wat betreft de navigatie, communicatie en het eten en drinken ging om 24h het licht uit. Het klotsen van het water tegen de boeg, de tikkende vallen tegen de masten en de krakende landvasten schetsten gedurende de nacht een beeld van wat de volgende ochtend bevestigd zou worden.

Toen om 06:30 de eerste van ons team zijn hoofd naar buiten stak hoorde we een ietwat bezorgde ‘wauwie’ klinken. Het poeierde flink. De schuimkoppen stonden op het IJsselmeer en een zuid-westelijke wind van 25 knopen raasde ons tegemoet. Na een krentenbol en banaan naar binnen te hebben gewerkt reden we met de auto naar de startlijn 2.2 km verderop. Om 07:00 klonk het startsein en liepen ongeveer 80 man richting de boten waar de ‘wachtsman’ met draaiende motor de overige leden opving. De Schuttevaerrace 2016 was begonnen.

De eerste etappe was 10NM zeilen van Stavoren naar Kornwerderzand. Met de zuidwestelijke wind bliezen we ruime wind met een rif in het zeil (+/- gemiddeld 9 knopen) richting het noorden. In de sluis besloten we de stormfok en het tweede rif te zetten. De wind zou alleen nog maar toenemen. En de Waddenzee geeft niet mee als het er op aankomt. Vol goede moed begonnen we aan de tweede zeiletappe richting Texel. Toen de deuren van de sluis zich opende woei een frisse en starre wind de tranen in de ogen. Waar we in de eerste etappe ruime wind konden varen zouden we nu het stuk moeten kruisen. Na een kleine 6 mijl besloten we de weg terug naar Kornwerderzand te nemen. Helaas eindigde het Schuttevaer avontuur van de Pups’ 16 Team Heiner Zwart hier. Het gevecht op het Wad met een nieuw samengesteld team tegen de +25 knopen en wisselend tij gingen wij niet aan. Al met al veel geleerd. Zowel navigatie technisch als communicatief, in een team met drie zeilers en een fietser en hardloper. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij en dan varen we hem, als de situatie het toelaat uit!