TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Ronde Noord Holland, 17/18 juni

19 jun 2016

Om 8 uur vrijdagochtend verzamelden de Team Pups ’14 zich in Muiden. Voor het eerst in de geschiedenis van ons team, lag de man-vrouw verhouding anders dan normaal. We hadden maar 2 mannen aan boord en wel 5 vrouwen, mede doordat Catja, Julia en Rosalie uit het pups’16 team ons team kwamen versterken. Martijn en Lennard gingen het dus nogal zwaar krijgen met al deze vrouwen en bijbehorende vrouwenpraat.
Van de weersverwachting werd niet iedereen bijster enthousiast. Het motregende in Muiden die ochtend en de wind voorspelling was erg licht. Vandaar het besluit bij het wedstrijd comité om de baan 20 mijl in te korten.
Om half 1 op vrijdag middag ging de ORC 1 van start. We hadden een hele goede start en kwamen als eerste aan bij de bovenboei, waar we onder luid gejuich van fotografen en een boeienboot werden ontvangen! Daarna zetten we koers naar Enkhuizen. In deze etappe moesten we om het paard van Marken heen en voeren we redelijk steady met een knik in de schoot door naar Enkhuizen. Hier moesten we door de sluis. In Enkhuizen moesten we minimaal 1,5 uur wachten en mochten we maximaal 2 uur wachten. We waren snel door de sluis, dus konden we snel nog even wat eten halen bij de plaatselijke snackbar. Gezien de stroming, was het gunstig om zo snel mogelijk door te varen naar Den oever. In etappe 2 van Enkhuizen naar Den oever hebben we goed gevaren! Hier moesten we weer door de sluis. Ook hier wilden we dat zo snel mogelijk doen, zodat we in etappe 3, die van Den Oever naar IJmuiden ging, stroom mee zouden hebben.
Etappe 3 in deze race was een lastige etappe. De windshifts waren groot en veel. De wind werd niet stabiel en we voeren net stabiel genoeg en net niet de juiste hoek om onze A5 te hijsen. Op de Noordzee hebben we dan ook veel verloren. Van deze etappe hebben we veel geleerd en hopelijk gaan we dit de volgende keer weer beter doen.

Julia Aartsen ’16 pup, heeft ons team deze ronde versterkt en heeft veel geleerd:
‘Als pup ’16 was het een hele ervaring om met de ouderejaars pups mee te varen. Buiten dat we in een hele nieuwe setting kwamen (een snellere boot en andere posities), was het voor de pups ’16 ook nog eens onze eerste offshore wedstrijd. Het was als 16 pup echt onwijs leerzaam om te zien hoe de pups ’14 omgingen met veranderingen zoals windsnelheid en richting, de afstand die werd ingekort, maar ook met de vermoeidheid. Ook vond ik het leuk en interessant om te zien dat er een rustige sfeer hangt waarbij er constant wordt nagedacht hoe we nog harder kunnen gaan. Natuurlijk werden ook in dit team fouten gemaakt of verkeerde beslissingen genomen, maar het is leuk om te zien hoe hierop wordt geanticipeerd. Al met al vond ik het als ’16 pup super gaaf om op de Maxfun 35 de ronde om Noord-Holland mee te varen.’
We hebben uiteindelijk een hele mooie ronde om Noord-Holland kunnen varen. De omstandigheden waren veel beter dan verwacht. Overdag een lekker zonnetje en rond de 10-12 knopen wind. s’nachts een prachtige maan en iets minder wind, maar meer dan genoeg om snel naar IJmuiden te komen.
Uiteindelijk zijn we als 3de geëindigd, achter onze trainer Bart (1e plek) en Roy op de Team Heiner 38 (2e plek). Inmiddels ligt de boot weer in Lelystad, waar we weer zullen trainen als voorbereiding op de Ramsgate week eind juli!