TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

North Sea Regatta (22-25 mei)

25 mei 2015

Dag 1 (vrijdag)
‘’Nog een handtekening en jullie inschrijving is compleet, veel succes met de wedstrijden’’ vertelde de mevrouw bij de inschrijfbalie en met die handtekening waren we op vrijdagochtend om kwart over 9 officieel deelnemer van de North Sea Regatta. Een van de grootste zeilwedstrijden van Nederland en voor de ORC en IRC boten, de gemeten kajuitjachten tevens het Nederlands kampioenschap. Vier dagen lang spektakel en strijd op het zoute water.

Om half 10 hadden we met alle pups bij de MaxFun afgesproken. Met elkaar werden de sailing instructions doorgenomen en de boot klaargemaakt. Op donderdag hadden Martijn en Lennard de boot mooi opgepoetst, van een beetje wit is de boot nog veel meer wit geworden en even later voeren we met een blinkend bootje de haven uit. Een zuidenwind, ongeveer kracht 3 gaf de grote windmolen in de duinen richting.

Na even inzeilen was het ook tijd voor onze start. Waar normaal ongeveer 10 tot 15 boten meedoen in onze startgroep probeerden er vandaag 25 boten zo goed mogelijk over de startlijn te komen. Dit zorgde voor mooie battles op de startlijn om er zo goed mogelijk over heen te komen. Met de stroming van achteren komen we twee keer goed over de lijn maar het startcomité op de Albatros fluit de groep beide malen terug. Met de beruchte zwarte vlag gaat het wel goed en we zijn los. We komen moeilijk uit de startblokken. Al snel vuile wind van grote boten en we hebben moeite met de golven op zee. Gelukkig hebben we voor de wind de stroming tegen en duren de rakken extra lang. Onze specialiteit. We vechten ons beetje bij beetje terug maar eindigen op een 13de plek.

De tweede race zijn alle boten in een keer goed over de lijn. Met een scherpe start zijn we nu een stuk beter weg. We kunnen veel meer onze eigen vrije lijn varen en komen redelijk goed bij de eerste boei. Onderweg breekt de mantel van fokkenval, niet handig. Gelukkig kunnen we deze omdraaien met de toppinglift van de spiboom. Probleem opgelost en we kunnen goed verder. Tijdens de wedstrijd zitten we een beetje klem met andere boten. We geven elkaar wisselend vuile wind en komen zo allemaal niet heel veel verder. Een 11de plek is het eindresultaat.

Met een 13de en 11de plek komen we aan in de haven. We repareren de fokkenval en spoelen de boot af. Heel erg bij zijn we nog niet met de uitslag. Genoeg dingen om morgen nog een beetje beter te doen. De gezellige kraampjes en podia op het evenemententerrein bieden voor sommige afleiding. Anderen zitten midden in hun tentamens en pakken de studietijd. Ook dat biedt afleiding. Op naar een nieuwe dag!
Door: Jelmer van Beek

Dag 2 (zaterdag) – de dag van het starten
De tweede dag van de North Sea Regatta en de lange baan wedstrijd stond op het programma. 20 knopen wind uit het Noord Westen, hier staan de Team Heiner Pups graag vroeg voor op. Daar waar de Pups altijd korte golfjes van het IJsselmeer gewend zijn, worden de golven op de Noordzee wel een stukje hoger. Het is dan ook altijd de vraag wie er onderdeks de boel gaat opruimen en de rest van de pups van eten gaat voorzien. Want eenmaal binnen gaat het toch heel erg heen en weer en ligt een retourtje van je ontbijt op de loer. Maar onze voordekker Lennard is wel meer gewend. Dus die klaart deze klusjes altijd met veel bravoure.

Deze dag stond in het teken van 1 lange baan wedstrijd en 1 korte baan wedstrijd. Ons doel was om zo veel mogelijk de vrije wind op te zoeken bij de start. De start is de enige mogelijkheid waar we met wat hardere wind de grote boten tegen komen, omdat de grote boten de rest van de wedstrijd gewoon te hard gaan. Bij de eerste start probeerde de Nitro in te dringen bij de start boot. De pups moesten uitwijken waardoor er een protest werd ingediend. Dit protest werd gewonnen door de pups met dank aan de getuige van de Intention! De tweede start werd er weer bij de start boot gestart en dit keer waren de Pups weer heel scherp weg. De vrije wind werd lang behouden, wat fijn was, omdat er toen nog 4 uur gevaren moest worden in die wedstrijd, die we uiteindelijk als 9e eindigden.

Gelukkig waren we al redelijk gewend aan lange afstand wedstrijd zeilen want de laatste wedstrijd was lang. Vooral mentaal is het dan een spelletje om goed scherp te blijven. Halverwege is er dan ook kort gewisseld van positie. Want veelzijdig als de Pups zijn opgeleid kunnen ze ook inspringen waar nodig is. Martijn ging sturen en Jelmer deed de grootschoot. Uiteindelijk was het zware dag waarbij Lennard en Jeroen de meeste golven hebben opgevangen aan de wind. Dank daarvoor.

Zondag wordt een dagje met lichtweer, condities waar we in beginnen uit te blinken. Kijken of we die reputatie waar kunnen maken!
Door: Dirk Nico Bennen

Dag 3 (zondag)
De derde dag van de North Sea Regatta begon met een vlag die we dit seizoen al meerdere malen hebben mogen aanschouwen: de uitstelvlag hing weer in het wand van het startschip. Waar de voorgaande dagen werden gekenmerkt door veel wind en hoge golven, was vandaag de voorspelling dat de wind zou afnemen tot een knoop of acht in de ochtend en toenemend naar ongeveer elf knopen ’s middags. De eerste twee dagen van het evenement hebben we het moeilijk gehad met de weersomstandigheden, maar vandaag gaan we weer vol vertrouwen het water op: met minder wind weten we dat we relatief snel zijn, en ook hebben we dit jaar al een aantal keer goed gepresteerd als het niet hard waaide.

Na de eerder genoemde uitstel, die we gebruikt hebben om onze “lichtweer-setup” te finetunen, volgt de eerste start van de dag. We starten bij de pin-end van de lijn en proberen ons vrij te varen van de grote boten die boven ons zijn gestart. Dit gaat ons goed af en bij de eerste bovenboei komen we in het kielzog van de snelste boten aan en gaat het onder spinnaker naar de benedenboei. Daarna volgt nogmaals een kruisrak waarin we onze positie proberen te verdedigen ten opzichte van onder andere de Moving Intelligence en de SCA boten. Na een mooi rak onder spinnaker finishen we uiteindelijk als 4e op gecorrigeerde tijd.

Als het startsein voor de tweede wedstrijd klinkt is de wind inmiddels al iets toegenomen naar een knoop of negen. We besluiten daarom van fok te wisselen, en vervangen de J-1 voor de J-2. Na de Swan 45 klasse is het onze beurt om te dringen op de startlijn, en hoewel er in het begin van het evenement nog wat rustiger werd gestart, is het nu vechten om een goed plaatsje. We liggen er goed tussen, en hoewel we volgens ons “spot on” op de lijn liggen als het startsignaal klinkt, liggen we toch een beetje tweede rij. Vlak daarna wordt ons vermoeden bevestigd en klinkt de general recall: er waren te veel boten met een valse start en de startprocedure moet over. Na weer vijf minuten vechten voor een goede plek gaan we weer keurig over de lijn, hoewel we weer grote boten boven ons hebben die ons stevig in de vuile wind kunnen leggen. We besluiten ons snel vrij te varen en kiezen voor een eigen koers. Bij de bovenboei blijkt gelukkig weer dat we op onze eigen kracht kunnen vertrouwen, want we liggen weer voor aan in het veld. Ook nu weten we weer onze positie goed te verdedigen en de wedstrijd af te sluiten met een 7e plek. Weer worden kleine verbeterpuntjes waardoor we de volgende keer weer sneller gaan doorgesproken en we staan weer op scherp voor de volgende start.

Wederom is het dringen geblazen bij de pin-end en dit keer komen we er niet zo goed uit en liggen we in de vuile wind van de Coin Coin, een van de snelste boten uit onze startgroep. Echter blijkt ook nu weer een groot deel van de vloot te vroeg over de lijn te zijn gegaan, en volgt wederom een general recall. Er wordt weer opnieuw gestart, maar dit maal onder de Uniform flag: degene die te vroeg over de lijn komt wordt zonder pardon gediskwalificeerd. Gelukkig kunnen wij weer een goede start maken en komen we in een goede positie aan bij de bovenboei. Na het hijsen van de spinnaker besluiten we snel te gijpen om onze vrije wind te behouden. We varen hard en geconcentreerd, maken weinig fouten en weten aan de voorkant van de vloot de finish te bereiken. Later horen we dat we waarschijnlijk top 5 gevaren hebben, maar door valse startjes van andere boten kunnen we nog naar boven opschuiven.

Al met al zijn we redelijk tevreden met hoe we vandaag over de baan gegaan zijn. Na lastige eerste dagen hebben we vandaag een stijgende lijn vastgepakt die we morgen moeten gaan doorzetten. Morgen de laatste dag knallen van dit NK, er zijn nog zeker dingen mogelijk!
Door: Lennard Bal

Dag 4 (maandag)
Op de 4e en laatste dag van de North Sea Regatta stond er – met nog 2 wedstrijden te gaan – nog genoeg op het spel voor de Pups. Dit weekend werd er niet alleen op de MaxFun gevaren maar zeilen er ook een aantal Pups op andere boten. Zo strijdt Rixt mee met Visione 3 (onder leiding van Roy) voor de winst, Jesse voer met Moving Intelligence een thuiswedstrijd en Tamar voer op de 51 voet! lange Hagar. Daarnaast werd er natuurlijk ook op de MaxFun gevaren en probeerden de Pups hun 5e plek overall te verbeteren.

Dat was een lastige opdracht, want de omstandigheden waren uitdagend. Er stond ongeveer 6 tot 10 knopen wind. Dit zijn normaal perfecte omstandigheden voor ons. Echter maakte de combinatie met redelijk hoge golven, het zeilen erg moeilijk. Dit maakte het varen van de juiste lijnen erg lastig en ook onze bootsnelheid was niet optimaal. Bij elkaar opgeteld had het een teleurstellende 16e plaats tot gevolg. Gelukkig hadden we genoeg wedstrijden gevaren om nog een extra wedstrijd af te trekken en dus werd deze weggestreept.

Na een korte evaluatie werd er weer met goede moed gestart. Het was duidelijk dat dit de laatste wedstrijd was, want er werd nog fanatieker gestart dan normaal. Een paar boten waren te fanatiek en moesten terug. Wij waren gelukkig op tijd en konden als hoogste boot bij het startschip de wedstrijd beginnen. De wind was wat toegenomen waardoor we wat beter over de golven heen gingen. Dit gold ook voor onze directe concurrenten en ze bleven dicht bij ons in de buurt, terwijl we ongeveer anderhalve minuut voor ze moesten eindigen. Het werd een spannende wedstrijd met een goede downwind waar we veel meters goed maakten, en wat lastige momenten in de upwind. Uiteindelijk werden we 11e in de laatste wedstrijd, waar we stiekem op iets meer hadden gehoopt.

Eenmaal op de kant bleek dat we de 5e plek hadden weten te behouden. Daar zijn we, gezien de omstandigheden, best tevreden mee en daarnaast was het met de wisselende condities en een Vuurschepenrace, North Sea Race een erg leerzame regatta! Leuk om ook te vermelden: Rixt werd met Visione 3 Nederlands kampioen in de ORC 1 klasse! Ze schrijft hieronder wat haar belevingen waren.
Door: Niek de Boer

“Tijdens de inshore races van de North Sea Regatta mocht ik meevaren met het zeilteam van Bach Yachting op de Visione 3, een heel snelle boot. Heel erg leuk en leerzaam om met een team met heel ervaren, sommige zelfs professionele, zeilers mee te varen en bovendien nuttig om te ervaren hoe het bij een ander team tijdens een wedstrijd gaat. Als kers op de taart zijn we na het varen van vier eentjes en drie tweetjes zelfs 1e geworden in de ORC 1 en mogen we onszelf Nederlands kampioen noemen!” door Rixt van der Ende.