TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Koude Coldhanded, 13 feb

13 feb 2016

Op 13 februari stond de coldhanded op het programma. Koud hoeft het niet te zijn in het vroege voorjaar. We hebben dit jaar al vele trainingen gehad met prima temperatuur. Vandaag was het anders. Ondanks het kacheltje in de boot duurde het toch een uur voordat die ontdooid was. Uitkijken op het gladde voordek dus. De thermometer in de sluis gaf een temperatuur van 1 onder nul aan en ongeveer windkracht 3.

Na een kopje koffie en thee in de Yachtclub Lelystad Haven gingen we iets na 11 uur van start met ongeveer 15 knopen wind. Een mooi veld van boten van onze lengte deed mee. Het team bestond uit Lennard op het voordek met naast hem Jesse bij de mast. Tamar deed de pit. Marianne en Robin waren de trimmers. Dirk (oud-pup) was voor deze wedstrijd gelegenheidstacticus. Jelmer stuurde de boot en Martijn trimde het grootzeil.

De eerste wedstrijd kwamen we redelijk uit de startblokken. Twee boten gingen vlak voor ons om de bovenboei. Voor de wind, het sterke punt van onze boot, konden we ze inlopen en zo liepen we uit naar een stabiele overwinning in deze sprintwedstrijd van ongeveer 35 minuten. De tweede wedstrijd zorgde voor meer sensatie. Een gewaagde stuurboord- voorlangs start lukte helaas niet. En we moesten achter enkele boten langs. De inhaalrace was begonnen. Bij de onderboei lagen we weer voor maar toen scheurde onze fok ongeveer 25 centimeter. De trimmers vierden de schoot om de fok minder te belasten en ondertussen knipte het voordek team een sticker van zeildoek om hem te proberen te repareren. Plakken lukte niet en we zeilden nog behoudender verder naar de bovenboei. We zeilen deze wedstrijd met oude trainingszeilen waarvan je weet dat ze een keer scheuren, desondanks proberen we ze zo lang mogelijk heel te houden. Na goed drogen en een sticker kan hij weer een tijdje mee. Materiaal moet je koesteren. De bovenboei gehaald met de fok en met een marge van een minuut kwamen we als eerste over de finish. De derde wedstrijd hadden we wat problemen met een val. Wat zorgde voor een verlate start en pas op de finish hadden we onze inhaalrace voltooid.

Samengevat hebben we weer een goede coldhanded gehad waar we veel nieuwe leerpunten uit hebben kunnen halen voor de volgende training. Omdat we op rating zeilen betekent als eerste over de lijn komen niet dat we ook als eerste finishen. Zoals gezegd zeilen we hier ook met oudere zeilen dus op volle kracht zijn we nog niet. We kijken uit naar de komende trainingen en over een maand zeilen we weer de volgende coldhanded.