TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

ISAF Youth Match Racing World Championship (15-19 sept)

19 sep 2015

Dag 1, een goed begin
Vandaag was de eerste wedstrijddag van het Jeugd WK Matchracen. Zondag was onze reisdag naar Świnoujściu, op maandag konden we registreren, inwegen, twee uurtjes zeilen en vertelde ’s avonds het race comité de plannen voor de komende week.

Vroeg werden we wakker. Om negen uur werden we verwacht op de haven. Wij mochten direct van start in de allereerste wedstrijd. We zeilen in een havenmond. Vergelijk het met een smal stukje Noordzeekanaal met veel industrie eromheen, af en toe een grote veerpont die langs komt en een sterke stroming. Stiekem waren we in de ochtend allemaal best wel gespannen. De broodjes smaakten minder lekker dan normaal. De eerste wedstrijd tegen het team uit Zwitserland ging dan ook wat stroef. Uiteindelijk kwamen we goed weg en zeilden we naar de overwinning. De spanning was er af en de eetlust was weer terug. Kort daarna zeilden we nog een wedstrijd tegen het team uit Duitsland en Frankrijk. We hebben nog nooit eerder gezeild tegen alle teams hier, dus het is elke keer weer een verassing hoe goed ze zijn. Beide teams gaven ons meer tegenstand dan in de eerste wedstrijd, maar we hebben twee mooie overwinningen afgedwongen. Weer terug op de kant een moment van ontlading. Heerlijk om het kampioenschap te beginnen. Doelstelling is om elke wedstrijd in de voor ons onbekende TOM28 beter te zeilen. Dat gaat goed en de drie overwinningen brengen ons een stap dichterbij de kwartfinale

Na een paar uur wachten stond de laatste wedstrijd op het programma tegen het team uit Australië van Sam Gilmour. De nummer vijf van de wereld. De wind was toegenomen en hij kwam als eerste uit de start. We kwamen steeds dichterbij maar moesten toch ons eerste verlieswedstrijd noteren.
’s Avonds was de officiële opening. Met een parade over de boulevard achter een orkest met cheerleaders aan kwamen we bij een groot podium. Hier verwelkomde de burgemeester alle teams en moesten de schippers hun team voorstellen. Het halve dorp was er voor uitgelopen; een hele belevenis. Morgen staan er weer vier of vijf wedstrijden op het programma. We hebben er nu al zin in!

Teleurstellende tweede racedag
We begonnen de dag met een andere windrichting. Doordat de wind meer uit het zuidoosten kwam was het comité genoodzaakt om op zee te gaan varen. Direct na de ochtendmeeting werd aangegeven te beginnen met uitstel voor onbepaalde tijd omdat de windkracht dusdanig te weinig was om te varen. Na een klein uurtje werd er dan gestart op de zee. Kort daarna werden wij opgehaald door de wissel rib en gingen wij ook richting de baan.

Eenmaal overgestapt op de boot hadden wij nog 1 flight opwarm tijd. Nieuwe condities en dus weer nieuwe kansen! In flight 14 gingen wij van start, als blauw, tegen Snow (team USA). In de prestart hadden wij zeker goede dingen gedaan en zo creëerden wij op meerder momenten de ruimte om uit zijn controle te ontsnappen. Na de splitstart lagen wij een fractie achter, het was zorgen dat we close bleven. Dat bleven we, tot aan de finish en helaas hebben wij hemnniet kunnen pakken.

In flight 22 waren wij geel tegen Aschenbrenner (team Denemarken), na een goede prestart lagen wij bovenste boot. Door een winddraaiing moesten we het tackduel aangaan. Hij ging helaas net ietsje beter overstag en kon hij uiteindelijk voorlangs en legde zijn boot recht boven ons. Dit ging zo de hele race door en helaas kregen wij onze tweede verliespartij van de dag.

Flight 23 waren wij geel tegen Maleckie uit Polen. Tijdens de prestart was onze controle over de boot veel beter. We maakten helaas een foutje. Het zeil was net niet helemaal volgevallen en wij kregen hiervoor een straf. Verder in de prestart wisten wij ons als bovenste boot te positioneren en als controlerende boot te starten. Zo bleven wij de hele wedstrijd voor. Op de finish draaiden we onze straf om de finish boei heen en op een haar na wist de Pool eerder te finishen. Wij dachten dat we wel nipt eerder waren maar het comité helaas niet. Dat geeft maar weer aan hoe spannend de wedstrijden hier zijn.

Met nu zeven wedstrijden gevaren te hebben en drie overwinningen is er genoeg te halen morgen tijdens de laatste vier races van de round robin. Gisteren liepen we mee in de opening van het event en vanavond staat er een diner met alle teams op het progamma. De organisatie zorgt goed voor ons. Wij hebben zin in de nieuwe dag en zijn er klaar voor.

Dag 3: door naar de kwartfinale
Donderdag 17 september was de derde en laatste dag van de kwalificaties op het Jeugd WK. Na een goede eerste dag en een teleurstellende tweede dag waren er nog minimaal twee overwinningen nodig om door te gaan naar de volgende ronde en niet vroegtijdig naar huis te hoeven. Met een zonnetje en ongeveer windkracht 3 voeren we de haven uit richting de zee waar de wedstrijden vandaag gezeild zouden worden.

De eerste wedstrijd was tegen het Finse team van Ronnberg. We kwamen gelijk over de startlijn. Hij zeilt ietsje sneller en gaat wat beter overstag. We komen in de vuile wind terecht en er niet meer uit. Verlieswedstrijd voor ons. Jammer, maar we hadden een sterke pre-start en nemen de goede dingen mee. Een wedstrijd later zeilen we tegen team Galati uit Italië, oud Europees Jeugdkampioen. De pre-start gaat volgens het boekje. We drukken hem over de startlijn, hij vaart onnodig tegen ons aan krijgt een straf en we leiden de hele wedstrijd. Dat was een overwinning die we nodig hadden! We staan nu op 4 overwinningen en 5 verloren wedstrijden.

Na een pauze op de kant beginnen we aan de derde wedstrijd van de dag tegen team Vose uit Engeland. Tijdens de pre-start krijgen we een penalty. We zijn het er niet helemaal mee eens. Gelukkig komen we wel als beste uit de start en doen ons best om snel uit te lopen. In het tweede kruisrak hebben we de leiding en varen verdedigend richting een stuurloze boot. Ze houden een groot visnet omhoog en geven aan dat we ze links moeten passeren. De Britten denken een kans te zien als wij om de stuurloze boot heen varen en gaan overstag, rechts erlangs. Dat betekende visjes vangen. De Britten zitten muurvast in de netten en zijn een half uur later pas weer los. We zeilen comfortabel naar de overwinning, denken we. Uiteindelijk heeft het comité besloten dat de wedstrijd overnieuw gezeild moet worden. We zijn het er niet helemaal mee eens want voor ons was de hindernis duidelijk te zien maar er is niks aan te doen. De wedstrijd wordt binnen op de rivier overnieuw gezeild. Ditmaal trekken we aan het kortste einde. Goed balen.

De laatste wedstrijd van de dag mogen we tegen het Zweedse team van Klitte. Waar we de eerste dag ons goed thuis voelden op de rivier tussen alle grote schepen hebben we het vandaag lastig. Klitte komt sneller uit de start en ons doel is alleen maar dichtbij blijven en wachten op de kans. In het laatste rak naar de finish komt de kans. We hebben een grote vlaag, nemen hem de wind uit de zeilen en liggen op z’n spiegel. Hij probeert te gijpen naar stuurboord om te finishen maar heeft daar geen ruimte voor. Met onze spinnaker in zijn achterstag blijft bij niet vrij en krijgt een straf. Wij hebben een supergijp en vliegen naar de finish en zijn gegarandeerd door naar de kwartfinale.

Plek 6 of 7 is niet in onze hand maar afhankelijk van uitslagen van anderen. Die zijn helaas niet goed voor ons en we eindigen als 7de. Dit betekent dat we morgen de kwartfinale zeilen tegen het team van Nevin Snow uit Amerika. Hij heeft zich als tweede geplaatst voor de volgende ronde. We kijken nu al uit naar de strijd.

Dag 4: Bang for the Buck
Op de vierde dag van het Jeugd WK stonden de vier kwartfinales op het programma. Omdat er maar twee finales tegelijkertijd gehouden konden worden waren wij ingedeeld in de tweede shift. In de ochtend raakten we aan de praat met Dave Perry. De coach van onze Amerikaanse tegenstander. Niet zomaar een coach want ook betrokken bij de America’s Cup campagne van Artemis. Dave vertelde ons over de Governers Cup. Een jeugdwedstrijd in Amerika die volgend jaar de 50ste editie heeft. Hij nodigde ons uit om mee te komen doen en beloofde ons ‘’bang for the buck’’ anders gezegd: waar voor je geld. Dat was ook precies ons doel voor de kwartfinale tegen het team uit Amerika. Met hun derde plek bij het vorige jeugd WK en een overtuigende round-robin waren ze de favoriet. Maar dat we er een strijd van wilden maken stond vast.

De eerste wedstrijd van de kwartfinale begon goed. We zeilden weer met ongeveer windkracht 4 in de havenmond en konden goed gebruik maken van de kant. Vlak voor de start kwamen ze stil te liggen en we gingen als eerst over de lijn en gaven de voorsprong niet meer uit handen. Van hun hoofden was duidelijk af te lezen dat dit niet ging hoe ze het bedacht hadden.

Vlak voor het begin van de tweede wedstrijd komt er een Poolse organisatieboot naar ons toevaren en met een onbegrijpbare mededeling knoopt hij een lijn aan onze boot en probeert ons te slepen. Totaal verbaasd zetten wij maar de protest vlag en wachten op verandering. Al snel blaast het comité de wedstrijd af en voert de Pool de juiste opdracht uit, namelijk het binden van een lijn achterop de boot zodat er een sponsor van het evenement aan boord kan komen en zich vast kan houden. Met een 5de man aan boord beginnen we dan echt de tweede wedstrijd. Weer gaan we als eerste over de lijn. We varen naar de kant en Snow vraagt om ruimte. Wij zeggen dat hij mag gaan en gaan zelf ook. Hij zet slim zijn neus tegen onze romp en we lopen tegen een penalty aan. De tack&smack manouvre leren we later. Hoe hard we ons best ook doen, de penalty krijgen we niet meer weg en we verliezen de race.

Na de race heeft Snow een verzoek om verhaal. In de eerste race zou er een motorboot te dichtbij zijn gekomen. Wij hebben zelf de motorboot geeneens gezien. De vijfkoppige internationale jury wordt erbij gehaald en deze beslissen na lang beraad dat Snow geen gelijk heeft. Wij houden onze overwinning en blijven staan op 1-1. In

De derde start gaan we nog een keer voor hem langs maar daarna heeft hij toch echt betere wind en wint. De vierde wedstrijd zeilt hij gewoon beter en gaat van start tot finish aan de leiding. Met 3-1 verliezen we en eindigt ons kampioenschap op een 7de plek. Bang for the buck was het zeker in de kwartfinale.

We hebben een mooie kampioenschap gehad. Stunten in de kwartfinale hadden we graag gedaan. Maar met een zevende plek na onze beperkte voorbereiding met matchracen kunnen we redelijk tevreden zijn. Hoezeer we ook balen van een onnodige verlieswedstrijd in de round-robin die ons een 5de plek had opgeleverd. Dank aan iedereen die er voor heeft gezorgd dat we hier hebben kunnen zeilen!