TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Flevo race, dag 1: Veel gewonnen, veel verloren

20 aug 2016

Dit weekend staat onze eerste wedstrijd sinds de zomervakantie weer op de planning. Donderdag hebben we onder leiding van Nicholas een dagje getraind met de genua. Hiermee hebben we nog niet veel kunnen trainen, gezien er vaak veel wind stond tijdens trainingen. Met name het aftrimmen en de overstagjes zijn geoefend. Ondanks dat er niet zo heel veel wind stond, was het voor onze trimmers een zware dag. Stond eindelijk de genua weer mooi getrimd, gingen we weer overstag. Ook voor de wind was het voor de trimmers niet stilzitten. Hier werd geoefend op de gijpjes. Na deze zeildag met perfecte condities werd er nog geklust om de boot helemaal op orde te maken.

Vrijdagochtend moest iedereen vroeg uit de veren omdat de trossen om 8:45 al los gingen. Vandaag werd er een coastal gevaren. Een baan van ongeveer 30 mijl. Met gemiddeld 7 knopen wind beloofde dit nog een lange dag te worden. En dat was het! We begonnen met uitstel. Dit kwam ons eigenlijk wel goed uit, want nu kon Rutger nog even zijn duik naar de kiel maken om de waterplanten te verwijderen. Helaas voor hem (of eigenlijk gelukkig voor ons) zat er niets onder de boot.
Bij de start kwamen we als beste weg bij het pin-end en konden eigenlijk al vrij snel doen wat we zelf wilden. Al snel bleek dat de rechterkant erg gunstig was. Hier hebben we flink gebruik gemaakt waardoor we bij de eerste bovenboei een voorsprong hadden van ongeveer 10 bootlengten op de nummer 2. Na de bovenboei volgde een hoog rak onder spinnaker. Helaas heeft onze spiboom dit rak niet overleeft. Tijdens de downwind hebben we de boom weer weten te “maken” doormiddel van zeillatten. Deze hebben we er langs gemonteerd waardoor de boom weer enigszins functioneerde.
Ook het tweede aan de windse rak kwamen we goed door. Snelheid in combinatie met de juiste strategische keuzes zorgden ervoor dat we weer goed boven kwamen.
In de tussentijd was de wind ongeveer 80 graden gedraaid waardoor de baan ook werd verlegd. In de ruimere rakken hebben we nog redelijk stand weten te houden maar helaas bleek de concentratie in het laatste kruisrak toch echt op te zijn. De wind nam ook niet meer hetzelfde patroon aan als dat het eerst deed. Er hingen wat buien in de lucht die het patroon verstoorden. Helaas hebben we hier behoorlijk wat tijd verloren.

Uiteindelijk zijn we na 6,5 uur als 7e geëindigd. Na de finish moest er nog een uur terug gemotord worden naar de haven waar we uiteindelijk om 18:45 aankwamen. Het was een zeer leerzame dag, met name op strategisch en tactisch gebied. Er zijn vandaag grote stappen gezet die we gaan meenemen naar de volgende dagen!