TeamHeiner

Flevo Race, 18-20 aug

21 aug 2017

Vrijdag (dag 1)
Het startschot ging, we vielen af en de spinaker werd gehesen. 3 seconden te laat, maar gelukkig nog een betere start dan onze concurrenten. Dit weekend stonden er ‘oldschool’ wedstrijden in Muiden voor de deur. Nadat we twee dagen gematchraced hadden, was het weer tijd om tegen een hele floot boten te varen. De voorspellingen waren goed. Circa 16 knopen stond er op de meters. Door het overvloed aan wier besloot het wedstrijdcomité om een voor-de-windse start te doen. Dit was natuurlijk een waanzinnig gezicht. Halverwege het eerste downwind rak merkten we dat we steeds harder gingen en door een aantal tips van oud talent Jelmer kregen we nieuwe tricks om weg te vlammen in deze downwind van 10 mijl.

Eenmaal aangekomen bij de onderboei liggen we aan kop met 7 bootlengtes voor op de tweede boot. Terwijl we de onderboei ronden proberen we ons met alle souplesse door het ORC 2 veld te manoeuvreren, die namelijk een eerdere start hadden dan wij. Dit bracht ons extra uitdaging om de boot zo hard mogelijk te laten gaan. Nog twee reach rakken en een laatste lange upwind te gaan. Eenmaal bij het aan-de-windse rak aangekomen waren de positie veranderingen niet heel schokkend. Tijdens deze upwind werd het tactische spelletje erg interessant. Er kwamen een aantal buien over waardoor de wind zo’n 20 graden draaide. Hier hebben we zowel tactisch als met de trim steken laten liggen. Uiteindelijk eindigen we de dag in de middenmoot van de vloot. Veel geleerd van de tactisch moeilijke omstandigheden en verbeterd in de bootsnelheid, dus enorm veel zin om morgen nog harder te varen!

Door: Julia Aartsen

Zaterdag (dag 2)
De zaterdag van de Flevo race was heel anders dan de vrijdag. Vandaag werden er 3 korte baan wedstrijdjes gevaren van ongeveer 6 mijl. Om kwart over 8 stonden de Talents weer op de boot om er een mooie dag van te maken. Om kwart voor 9 gingen de trossen los en werd naar de start gevaren. Het Markermeer staat de laatste jaren helaas bekend om zijn enorme hoeveelheid aan waterplanten. Deze zijn voor zeilers (en andere watersporters) erg vervelend aangezien deze aan de kiel kunnen blijven hangen. De waterplanten remmen de boot dan af, en wanneer het wier ook nog aan het roer hangt, wordt ook sturen lastig. Bij het uitvaren besloten we om de door het comité aangegeven ‘wiervrije’ route te varen. Op deze route was er aanzienlijk minder wier, maar helaas was deze toch ook nog niet volledig vrij en moesten we hier vanaf zien te komen voordat er gestart werd. Deze keer was enkel achteruit varen op de motor gelukkig voldoende.

De eerste start was meteen een goede. Met een mooie rechtershift startten we aan de linkerkant van de lijn. We verwachtten al snel een nieuw drukgebied waarin de wind wat meer van links zou komen. Deze kwam gelukkig al snel, we gingen overstag en kwamen mooi bovenaan het veld te liggen. Aangezien we nog niet eerder echt op korte baan hebben gevaren in de ORC 1, was het nog even aftasten hoe hard en hoog we zouden gaan in vergelijking met de andere ORC 1 boten, maar al snel bleek dat de snelheid goed was. We wisten de voorsprong vast te houden waardoor we de eerste boei als eerste hebben gerond. Een lang voor de winds rak volgde met een heerlijk windje van rond de 17 knopen. Uiteindelijk hebben de wedstrijd weten te winnen met 3 minuten voorsprong op de nummer 2!

Deze lijn wilden we dus volhouden. Na een redelijk goede start hebben we ons vrij kunnen varen en zijn richting de eerste boei geracet. Gedurende het tweede aan de windse rak hadden we zo veel wier opgevangen, dat we te veel remden en daardoor onze koppositie verloren, wat resulteerde in een plaats achterin het veld. Het wier aan het roer maakte het voor de wind lastig om te sturen in de 20 knopen wind. Dit zorgde af en toe voor spannende situaties. Na de race moest de knop om en het wier moest onder de boot vandaan gehaald worden. Deze keer was achteruit varen helaas niet de oplossing en moest een dappere Talent het water in. Met een schone lij gingen we de 3e wedstrijd in. De start hield helaas te wensen over en de wind bleek langer van links te komen dan van te voren verwacht. Hierdoor kwamen we achterin het veld bij de bovenboei. Een mooie boeironding en een voor de windse rak waarbij we constant de meeste wind in onze zeilen hadden, zorgde er voor dat we bij de volgende boei weer vooraan lagen. De koppositie werd helaas opgegeven in het 3e rak vanwege (opnieuw) wier aan de kiel. De schade hebben we gelukkig beperkt kunnen houden en eindigden op een tweede plaats. We hebben veel kunnen leren van deze omstandigheden en zullen onze leerpunten meenemen naar morgen. Dit is immers onze laatste voorbereiding voor de IRC Nederlands Kampioenschappen!
Door: Laura Parre

Zondag (dag 3)
De zondag van de Flevo Race zou een korte dag worden met twee races op het programma. Er was matig harde wind voorspeld van 15 tot 18 knopen. Na een lange downwind naar het startgebied was het tijd om te starten. Ondanks dat er veel ruimte op de startlijn was waren wij te vroeg over de startlijn waardoor wij terug over de lijn moesten om te starten. Ondanks de moeizame start kwamen wij als eerste rond de bovenboei. In de laatste downwind merkte Rutger dat er veel wier om de kiel en het roer zat, een van de redenen dat wij als derde over de finishlijn kwamen. Tussen de races door kwam er heel veel wier onder de boot vandaan. Na een veilige maar goede start begon de tweede race van de dag. Wij kozen er voor om meer links op de baan te varen omdat daar minder wier lag. De wind was nu steady 18 knopen met vlak water. Doordat wij goed getraind zijn op onze boathandling winnen wij flink terrein bij de boeirondingen. Rond de bovenboei lag behoorlijk wat wier in het water en tijdens de tweede downwind zat er zo veel wier om de kiel en het roer dat de spinnaker naar beneden moest en Jorden het water in moest om het wier er af te halen. Hierna volgde een snelle hoist waarna wij de race voortzette. De laatste race sloten wij af met een 2e plek.

Het was een moeizaam wedstrijdweekend met lastige omstandigheden. Er is veel vooruitgang geboekt in het efficient en doelgericht werken. Nu kan het team zich gaan voorbereiden op het varen op stromend water tijdens het ONK in Breskens komend weekend!