TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Flevo Race (14-16 aug)

16 aug 2015

Dag 1 (vrijdag 14 augustus)
‘’We verwachten een hele moeilijke dag vandaag met een draaiende en variabele wind.’’ Met deze woorden begon de wedstrijdleider de Flevo Race. Een jaarlijkse driedaagse zeilwedstrijd georganiseerd door de KNZRV uit Muiden in Enkhuizen. Ondanks deze woorden en de code geel van het KNMI werden we het water opgestuurd en met ongeveer 10 knopen zuidenwind en een klein zonnetje voeren we de haven uit. Dat was fijn, want we waren de ochtend al vroeg begonnen de boot race klaar te maken. Het grootzeil werd gewisseld, de voorstag aangedraaid en de boot schoongemaakt.

Na een tijdje te hebben ingevaren, was het tijd voor de start. Mede door een goede samenwerking tussen de twee invallers (vader en zoon Heiner) kwamen we goed van de startlijn. Ondanks de vele winddraaingen en verschillende drukgebieden op de baan gingen we als derde om de eerste boei. Hierna mochten we beginnen aan een baan van 30 mijl over het IJsselmeer. Na bijna vijf uur over het IJsselmeer geracet te hebben bleek dat we de eerste dag ook als derde afsluiten. Voor ons als Pups was het een leerzame ervaring om met Roy en Nicholas op onze eigen MaxFun35 wedstrijd te varen. We leren elke keer weer veel van ze en het was erg nuttig om ze een keer in actie te zien tijdens een wedstrijd. Zo begon het al voor de wedstrijd. Er zat een klein beetje zand onder Jelmer zijn voeten toen hij aan boord stapte. Roy strafte het gelijk af met een emmer, een bezem en de wijsheid: ‘een schone boot is een snelle boot’. Aan scherpte ontbrak het ook op de vroege ochtend niet bleek maar weer. Zaterdag varen we nog drie korte baan wedstrijden en zondag twee, genoeg mooie kansen om nog wat hoger op de ranglijst te komen!
Door: Wietse Pijlman

Dag 2 (zaterdag 15 augustus)
De tweede dag van de Flevo Race gingen we vol goede moed het water op om onze top drie positie in de ORC 1 te verdedigen. Na de lange baan wedstrijd van gisteren, stonden er voor vandaag drie korte baan wedstrijden op het programma. Ook vandaag werden we weer versterkt door een invaller, dit keer voer alleen Nicholas met ons mee. Met een windsterkte van ongeveer 8 knopen en een zonnetje voeren wij vanochtend het IJsselmeer op.

De eerste wedstrijd begon moeizaam. Een slechte start zorgde ervoor dat we met een achterstand de wedstrijd begonnen. Ook maakten we wat kleine foutjes die we niet hadden hoeven maken en bij elkaar opgeteld ons een toch een plek in het klassement zouden kunnen kosten. Onder andere door een paar tactisch goede beslissingen hebben we gelukkig weer een hoop kunnen goedmaken en zijn we op een derde plaats geëindigd. Na het evalueren van de eerste wedstrijd (conclusie: scherp blijven!) en het doorstaan van een enorme regenbui, was de tweede start. De windsterkte was toegenomen en daarom was het even zoeken naar de optimale trim en hebben we tijdens de wedstrijd onze jib (fok) gewisseld. Ook deze wedstrijd hebben we goed gevaren, een tweede plek.

Tijdens de laatste wedstrijd hebben we weinig fouten gemaakt, was onze snelheid optimaal en kwamen we als derde boot over de finishlijn. Helaas viel de uitslag ons wat tegen, een zesde plek.

Weer een dag waar we tevreden op terug kunnen kijken, we staan nu overall tweede! Voor morgen staan er twee wedstrijden op het programma en dan gaan we ons best doen om deze plaats te behouden. Het wordt een spannende dag, vooral omdat onze voorsprong op de nummer drie niet heel groot is…
Door: Rixt van der Ende

Dag 3 (zondag 16 augustus)
Zondag 16 agustus was de laatste dag van de Flevo Race voor de Pups. ’s Ochtends vroeg op weg naar de boot bleek rijdende over de IJsselmeerdijk al dat het gure dag zou worden. Een hoop regen en wind maakte het zicht slecht. Aangekomen in de gemeentelijke buitenhaven van Enkhuizen snel de boot voorbereid en het water opgegaan. Een lang stuk tegen de noordelijke wind in bracht ons bij het wedstrijdgebied.

Bij het wedstrijdgebied kwam de wind al snel opzetten en nam de regen mee. Al snel werd duidelijk dat het een dag vol buien zou gaan worden. Om kwart voor 11 gingen we daadwerkelijk van start. Een scherpe start met de zwarte neus met rode Team Heiner vogel tussen de andere boten uitstekend bracht in ons pole-position over de lijn. Bij de eerste boei kwamen we als derde rond. Een prima plek want in deze windkracht 4 a 5 hoeven we in het 14 boten tellende rating veld er bij de boei maar drie achter ons te hebben. De wedstrijd werd scherp uitgezeild en als vierde boot kwamen we over de finish wat ons een derde plek bracht. Een mooie aanvulling op de drie derde plekken die we al hadden staan.

De golven werden groter en de wind nam gedurende de dag toe. Het wedstrijdcomite had moeite om met het startschip goed te blijven liggen en niet weg te drijven. Na enig uitstel kon de wedstrijd toch van start gaan. Het werd een battle om de pin-end, het befaamde einde van de lijn, tussen Who’s neXt, Skarp en wij. Alle drie de boten lagen erg scherp om de boei te halen en moesten bijna tegen de wind in. Who’s neXt moest met een gijp wegdraaien en achteraan aansluiten. Wij konden gelukkig overstag en gingen voor het veld langs. Skarp kon net niet voor het veld langs en moest ook wegdraaien. Superstart voor ons! Met een goede snelheid ‘vlogen’ we richting wat ons een eerste pek bracht. Goed gevoel om de serie mee af te sluiten!

Met de noordenwind was het spinnakeren geblazen richting thuishaven Lelystad. Terwijl de ene helft van het team de delivery deed namen de andere de honneurs waar bij de prijsuitreiking. We werden daar als jong team uitgebreid gefeliciteerd met de mooie prestatie. Zelf zijn we er ook erg trots op. Het is een mooie beloning dat na anderhalf jaar hard werken we af en toe een eerste behalen en steeds vaker op het podium staan. Over twee weken doen we mee met de 24uurs race op het IJsselmeer. Vorig jaar sloten we deze wedstrijd af met onze eerste podiumplek. Dit jaar gaan we voor meer!