TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Cold Handed (28 mrt)

28 mrt 2015

Een weekend met veel wind op de voorspelling!
Op zaterdag deden de Team Heiner pups mee aan de Coldhanded, de laatste winterwedstrijd van het seizoen. Bij deze wedstrijd werd er in twee verschillende groepen meegedaan. Zowel volbemand op de MaxFun 35 als doublehanded op een J-109. Martijn en Jeroen zeilden hier samen op.

De ochtend begon al vroeg, we verzamelden om 8 uur bij Team Heiner om de dag door te bespreken van wat er qua weer kan komen en hoe we ons daar op kunnen voorbereiden. Daarnaast hebben we de doelstelling voor deze wedstrijd besproken met het team en konden we de spullen pakken. Om 9 uur voeren we de haven uit richting de wedstrijdmeeting. De wedstrijd werd niet gehouden vanuit onze thuishaven, de Flevo Marina, maar een haven zuidelijker dus we moesten eerst nog even door de sluis.
Tijdens de meeting hoorde we dat de wedstrijden zijn gewijzigd. Er werd niet zoals vorige Coldhanded op een korte baan gestreden, maar op een lange baan in verband met de windvoorspelling die in de middag flink zou toenemen naar boven de 30 knopen.

Om 11 uur werd er gestart in de haven opening van het Markermeer, het Zuidergat voor de locals. Om te starten in een havenmond en vervolgens een kort kruisrak te mogen varen waarna we de havenmond uit gingen en het markermeer op om de wedstrijd te vervolgen. Dit gaf ons veel energie! We waren direct scherp vanaf het begin en startte bij het schip om hierdoor controle te kunnen uitvoeren over het veld. We rondden de bovenboei als eerste en konden de wedstrijd vervolgen richting het Markermeer.

Na het uitvaren van de havenmond zeilden we aan de wind met een knik in de schoot richting de tweede boei om vervolgens een lang rak voor de wind te varen richting een weerstation op het water. Tijdens het voor dewindse rak hebben we hard gewerkt en konden we flink wat afstand nemen van de groep.
Bij het weerstation, onze onderboei, hebben we de spinnaker snel weggehaald om zo hard mogelijk de boei te kunnen ronden en weer een aan dewindsrak terug te gaan naar de vorige boei. In dit rak nam de wind steeds meer toe tot vlagen van 26 knopen. Door het toenemen van de wind hebben we het zeil kleiner moeten maken (een rif zetten). Hierdoor hadden we meer balans in de boot en konden we onze wedstrijd met meer snelheid voortzetten.

Vlak voor de bovenboei hebben we het zeil weer groter gemaakt omdat we dit zeiloppervlakte tijdens het laatste ruimewindse rak goed konden gebruiken om met maximale snelheid te zeilen in het komende ruimewindse rak.Een gaaf ruimewinds rak met veel wind vergde veel energie van de trimmers en stuurman die ook heel blij waren om uiteindelijk de toeter te horen van de finish lijn! De toeter hoorden wij als allereerste. Dus de line-honours overwinning is binnen maar hoe we uitkomen op rating weten we niet precies.

Na de boot weer in de haven te hebben gelegd, hebben we nog wat geklust aan de boten zodat we op zondag met 2 goede boten konden zeilen. De zondag hebben we gebruikt om de afgelopen tijd te evalueren, vooruit te kijken naar nieuwe wedstrijden en tussendoor hebben we ook nog even mooi een paar uurtjes getraind op de boot. Het was weer een mooi Team Heiner Pups weekend!