TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Breskens Sailing Weekend, dag 2

27 aug 2016

De tweede dag van het Breskens Sailing weekend begon ruiger dan de eerste dag. Toen we aan boord stapten hoorde je de wind langs de masten zingen, maar gelukkig wel met een opkomende zon. Eenmaal de haven uit constateerden we dat we met veel stroom tegen richting de start moesten varen, maar wel gelukkig met 15 a 18 knopen wind in de rug. Nadat de boterhammetjes waren gesmeerd en de boot zeilklaar was gemaakt, gingen de zeilen op en spoten we met 9 a 10 knopen richting de start en zat Lennard aan het roer. Zo begon de dag al lekker ruig voor de pups ’14.

Nadat het comité de baan erin had gelegd en wij een goede voorbereiding hebben gehad voor de keuze aan zeilen en de juiste standjes, kon de wedstrijd voor de kust van Breskens beginnen. De eerste start hadden we wat moeite met goed op de lijn liggen, omdat er een extra dimensie in de wedstrijden zit en dat is de stroom. De stroom duwde ons van de start weg en is het hierdoor lastig in te schatten waar de juiste plek is. Eenmaal na het startsein moesten we onze fout herstellen in het eerste rak. Helaas hadden we hier veel moeite mee omdat de boten om ons heen beter lagen en ons de weg bijna automatisch wezen en we niet veel opties meer hadden. In het tweede rak konden we iets terugwinnen op de rest maar helaas was dit uiteindelijk niet genoeg om op de kopgroep in te lopen en het nog spannend te maken. Uiteindelijk moesten we toegeven aan de matige start.

De tweede wedstrijd begonnen we scherper en lagen we met de start op de plek waar we wilden en kwamen dus goed weg. Met het eerste rak verloren door het rak heen iets aan snelheid, maar wat het meeste opviel was het verschil in hoogte aan de wind tussen de boten om ons heen en ons. Hierin hebben we actief geschakeld en gekeken naar de zeilen en de tuigage, maar konden helaas niks vinden. We denken hierdoor dat we iets verloren hebben op de anderen en zo uiteindelijk weer niet mee konden komen met de kopgroep. Deze wedstrijd was een lange variant met een duur van 2 uur. Hierdoor zakte zo nu en dan ook de concentratie ook weg, omdat het veld na 3 rakken al uit elkaar gezeild was. Eenmaal bij de finish dachten we dat we redelijk prima rond de baan hadden gevaren. Helaas bleek de ranglijst het tegendeel te bewijzen met een gecorrigeerde 11de plek.

Omdat de 2de wedstrijd een lange variant was, moest het comité goed nadenken wat de laatste wedstrijd zou worden. Uiteindelijk hebben ze besloten om er een medium distance van te maken van de start naar Breskens toe. Met een goede start begon deze wedstrijd uitstekend en gingen we goed het eerste rak in. Vervolgens werd er het Westerschelde kanaal overgestoken om uiteindelijk aan de wind op te kruisen naar Breskens. Het tij was langzaam aan het keren gaandeweg de wedstrijd, maar we hadden het kruisrak toch nog de stroom van voren. Hierdoor voeren we dicht langs het strand om zo min mogelijk stroom tegen te hebben en dit leverde spectaculaire beelden op voor de strandgangers. Het laatste rak hebben we er uiteindelijk alles uitgeperst en waren daarom ook tevreden met deze race en sloten zo de dag in een stijgende lijn af.