TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Almere Regatta (9-10 mei)

10 mei 2015

De eerste wedstrijddag
Inmiddels leven we alweer begin mei en is het wedstrijdseizoen in alle hevigheid losgebarsten voor de Team Heiner Pups. Nu de eerste twee grote wedstrijden van dit jaar er op zitten (met een 6e en een 4e plek), is het doel om deze stijgende lijn door te zetten richting het ONK tijdens de North Sea Regatta. De boot is afgelopen week onder handen genomen ter voorbereiding op de offshores van de Vuurschepenrace en de North Sea Race (zo zijn o.a. de zeilen nagelopen en waar nodig gerepareerd, hebben we een mooie tracker van onze sponsor Technocon in de boot gebouwd en zijn de lieren weer nagelopen en geserviced), en ligt ze weer gevechtsklaar in de box aan haar landvasten te trekken tot ze weer los gelaten wordt. De volgende wedstrijd in de voorbereidingsreeks is de Almere Regatta, waar een deel van het team actief zal zijn, terwijl een ander deel zich bezig houdt met de Flevo Marina Watersport Experience van een van onze sponsors Flevo Marina.

De boot is er klaar voor, de aanwezige Pups staan op scherp en wind is in ruime mate aanwezig. In tegenstelling tot eerdere wedstrijden is er voor deze eerste wedstrijddag een stevige bries voorspeld, zo’n 20 knopen wat later op de dag oploopt richting de 30 knopen. Hoewel we als team deze winter vrij veel hebben getraind met veel wind, staat iedereen toch nog wat extra op scherp: foutjes in de handling zullen vandaag hard worden afgestraft. We bereiden de boot voor op de slag, checken de wedstrijdbepalingen nogmaals en gooien los om naar de baan te varen. Eenmaal buiten de haven merken we dat het weerbericht inderdaad niet heeft gelogen: er staat een stevige 20 knopen met in de vlagen een dikke 25. We kiezen ervoor om een eerste rif in het grootzeil te steken en met een jib 3 te starten. We varen downwind richting de baan en zodra we bij het startschip zijn aangekomen loeven we op om een stukje aan de wind te tunen. Ondertussen loopt de windsnelheid op naar 24 knopen en besluiten we na een stukje upwind varen dat we moeten downsizen. Jib 3 gaat er af en jib 4 komt aan dek.

Net als we klaar zijn voor de wissel klinkt er een schot en zien we twee vlaggen verschijnen: de wedstrijden zijn uitgesteld door de harde wind en nadere informatie volgt op de kant. Zodra we terug zijn aan wal krijgen we om 13:00 te horen dat de wedstrijden van vandaag niet meer door gaan. Balen natuurlijk, maar ook dit hoort bij zeilen. We tuigen de boot af, ruimen onze spullen op en rijden terug naar onze thuisbasis waar we nog net het laatste stukje van de Flevo Marina Watersport Experience mee krijgen: een paar van onze teamgenoten scheuren met de andere Maxfun met bezoekers over het Ijsselmeer.

Hoewel we helaas geen wedstrijd gezeild hebben vandaag, hebben we toch weer een aantal zaken geleerd die ons weer een stapje omhoog helpen als zeilers en als team. Vanavond doen we nog wat onderhoudswerk aan de boot, voorbereiding is de helft van het succes, en gaan we vroeg naar bed om morgen scherp uit de startblokken te komen tijdens de tweede dag van de Almere Regatta.
Door: Lennard Bal

De tweede dag
De dag begon met een heerlijk zonnetje en een licht windje, dus totaal anders dan gisteren waarbij het rond de 25-30 knopen woei. Het was vandaag een speciale dag want Wietse Pijlman werd 22 en Roy Heiner was vandaag voor het eerst in een regatta onze tegenstander.

Eenmaal bij de startlijn aangekomen was de wind weg die er eerder die ochtend wel was, dus we hadden uitstel. Na een tijdje gewacht te hebben leek er toch wat wind te komen en gingen we proberen een wedstrijd te varen, maar bij het einde van het eerste voordewinds rak werd de wedstrijd afgeblazen omdat de wind weer was gaan liggen. Dus hebben we de zeilen weer laten zakken en gingen we weer wachten op meer wind. Gelukkig kwam deze wind vrij snel en konden we weer starten.

Bij de eerste wedstrijd waren we prima weg, in het midden van het veld en hebben we een 2de plek gevaren. Best netjes alleen waren er natuurlijk een paar dingen die wel beter konden.

In 2de wedstrijd was de wind al iets meer aan het opbouwen en hadden we weer een redelijke start. Bij de eerste onderboei hadden we alleen een situatie met de who’s next waarbij wij geprotesteerd hebben. Dit pakte helaas slecht uit voor ons aangezien we als 3de waren gefinisht maar na een lange tijd in de protestkamer gezeten te hebben kregen wij een dsq erg jammer.

De 3de race was de mooiste! Uiteindelijk een heerlijk windje en nog steeds dat ongelofelijk lekkere zonnetje. We hadden ook hier weer een prima start en de snelheid aan de wind en voor de wind was hoger dan dat we bij de vorige wedstrijden hebben gevaren dus dat was erg positief. Persoonlijk vind ik het echt mooi om te zien dat we nu al een jaar bezig zijn en dat we best wel stappen hebben gemaakt. Dus erg positief. De 3de race zijn we ook 3de geworden.

Waar we alleen wel achter zijn gekomen is dat ons grootschootklem niet helemaal goed functioneert. Als er een beetje druk op komt te staan dan schiet de lijn uit de klem. Dus dit moeten we nog wel even oplossen voordat we aan de start staan van de vuurschepen race. We kijken er erg naar uit om aankomende dinsdag te mogen starten in de vuurschepen race en we hopen dat jullie ons allemaal volgen.