TeamHeiner

Almere Regatta, 28-29 mei

30 mei 2016

Foto credits: Klaas Wiersma

Dag 1: Afkijken met natte voeten
Nadat we elkaar afgelopen weekend even hadden moeten missen, stond iedereen zaterdagochtend weer vol enthousiasme in de haven. De Almere Regatta is voor ons iets anders dan de wedstrijden die we afgelopen weken hebben gevaren. We varen nu namelijk eenheidsklasse. Dit betekend dat iedereen dezelfde boot heeft en dat de gene die als eerste over de finish komt dus ook echt de winnaar is van die wedstrijd. Erg leuk!

Na zo’n heftig weekend op zee, bij de North Sea Regatta, was het wel lekker om weer eens op het vlakke water te varen met zo’n 7-12 knopen wind. Tijdens de North Sea Regatta hebben we voor het eerst met de genua gevaren, hieruit kwamen een aantal leerdoelen voort. Zo gingen de overstagjes nog niet zo goed als we zelf graag zouden willen, mooi verbeterpuntje dus! Met een aantal tips op zak zijn we aan de slag gegaan. Lastig was het wel, want hoe zorgen we er nou voor dat we zowel het gewicht gebruiken om een rolltack te maken, en tegelijkertijd die genua goed naar de overkant komt? Verschillende manieren zijn uitgeprobeerd waarbij de voordekkers beter hun laarzen aan hadden kunnen doen, in plaats van hun gympen. Tussen de wedstrijden door werden de sokken uitgeknepen! Aan het eind van de dag zat er een mooie routine in de overstagjes.

Een andere uitdaging van vandaag was: De gennaker. Voor ons betekende het varen van eenheidsklasse ook dat we de gennaker weer uit de kast mochten halen. Afgelopen weken hebben we met de spinnaker gevaren, dit is dan weer net even anders. Met name de looplijnen en de gijpjes waren weer even wennen. In de eerste 2 wedstrijden hadden we voor de wind een aardige snelheid, maar in de laatste 2 wedstrijden hadden we de ‘flow’ echt te pakken. De achterstand die we (helaas) hadden, werden weer ruimschoots goedgemaakt in de voor de windse rakken, wat tot een paar strakke foto finishes heeft geleid.
Morgen weer een mooie nieuwe dag waarin we weer veel kunnen leren van o.a. de andere J109’s!
Door: Laura Parre

Dag 2
Na een dag een beetje in komen doordat er met gennaker gevaren werd en er alleen tegen 5 andere J109’s werd gevaren was iedereen er zondagochtend op gebrand te presteren. Wat het weer betreft hebben we het erg getroffen, beide dagen geen last gehad van het voorspelde onweer en op zondag 13-15 knopen wind. Met 4 korte wedstrijden per dag en het goede weer resulteerde dit in een mooi weekend waarin we veel wedstrijdjes hebben kunnen varen.

Naar aanleiding van een nuttige telefonische teammeeting ter evaluatie van de North Sea Regatta vorige week was een van de doelen voor dit weekend het starten geworden. Het starten verschilde behoorlijk van de normale wedstrijden. Er waren immers maar zes boten, wat natuurlijke betekende dat er meer ruimte was en daarnaast waren het allemaal J109’s. Door wat meer routine in de start te brengen probeerden we scherper te kunnen starten en op de van tevoren aangewezen plek op de startlijn. Het starten gaat steeds beter en het grootste deel van de wedstrijden zijn we zondag scherp gestart!

Op zaterdag merkten we dat we aan de wind nog wat snelheid en hoogte misten en daar wat verloren ten opzichte van de andere boten. Gemakkelijker dan normaal was dat dit nu direct vergeleken kon worden met de andere boten en dat we daardoor goed wisten of we hoger of lager en sneller of langzamer gingen. Na veel proberen liepen we zondag al stukken beter. Door de goede hoogte en snelheid en een aantal goede starts lagen we een aantal keer in de top van het veld bij het ronden van de eerste bovenboei.

Waar de resultaten van zaterdag tegen vielen, kwamen we zondag al veel meer in de buurt. Het veld lag erg dicht bij elkaar wat zorgde voor veel boot tegen boot situaties en drukke boeirondingen. Op zondag lagen we er vaak middenin en ook bij de finish, waar alles nog steeds dicht bij elkaar lag, zaten we er steeds beter bij!

We kijken terug op een heel leerzaam wedstrijdweekend. Het is iedereen goed bevallen met de J109 eenheidsklasse te varen. Maar eerst weer een paar ORC wedstrijden in de komende weken!