TeamHeiner

Trainingsverslagen

Zeilen in de spotlight, 26-27 mrt

27 mrt 2016

Voor de 6de keer m’n mond verbrand aan mijn 3e cup-a-soup, omdat ik het snel weer warm wil krijgen!
Het is half 5 uur in de ochtend en we liggen in de oude haven van Medemblik, bij te komen van de 2e  nacht- zeilwedstrijd en bespreken de navigatie van de komende, laatste, wedstrijd.  We zijn gestart met twee teams op twee J109’s in FlevoMarina (Lelystad) voor een nachttraining.

Op zaterdagochtend 9 uur ging mijn wekker, om boodschappen te doen voor twee dagen zeilen inclusief een nacht. Tijdens de nachttraining gaan we 3 wedstrijden varen over het hele IJsselmeer tegen de pups’ 14. De weersvoorspellingen voor de nacht zijn als volgt: 25 knopen wind met vlagen van 44 knopen en veel regen. Tijdens de nacht zelf bleek het uiteindelijk mee te vallen en konden we varen met 20 knopen wind.

Om 16:30 startte onze eerste wedstrijd. Het werd een voor de windse start met spinaker. Na ongeveer 0,2 mijl scheurde de spinaker in twee grote stukken en gingen we over op de gennaker.  Na al wat mijlen gevaren te hebben begon het te schemeren. Het was ongeveer 19:00 en tijd om te gaan eten. Het eten was heel simpel: een zakje, water erbij, even wachten en opeten dan maar. Of je het een 2 sterren culinair hapje kon noemen durf ik niet te zeggen, maar vies was het ook zeker niet. Hoewel ik wel af en toe dacht: zitten hier nou noten in of is het gewoon nog niet goed opgelost. Eenmaal met een zaklamp er in geschenen, bleek het  inderdaad gewoon nog niet helemaal opgelost te zijn.
Rond een uur of 11 was het mijn beurt om te slapen. Met slapen op een boot heb ik geen moeite, maar toen ik merkte dat we in het laatste aan de windse rak zaten naar de finish en we 9 keer overstag gingen, werd het wat lastiger. Dan hoorde je buiten ‘prepare for tack’ en 10 seconden later schoof/viel ik weer met een snelheid naar de lage kant van het bed. Toch nog twee uurtjes kunnen slapen.

00:30 was het voor mij weer tijd om te gaan zeilen. We hebben een korte pauze, van een half uur, in de haven van Enkhuizen, na de eerste wedstrijd en beginnen aan wedstrijd 2. Ik kom buiten en zie vrij weinig. Ik kijk om me heen; lichtjes aan de wal, knipperende lichten op het water, windmolens met lichten en varende schepen met lichten. Kortom genoeg lichten om te herkennen dus! Elke keer als we bezig zijn met de trim van de zeilen, wordt er met een zaklamp in het zeil geschenen. Ik bedenk me op die momenten hoe waanzinnig dit is, deze mooie J109 met de zeilen in de spotlight. Wat een geluk dat we dit kunnen doen!

Rond half 6 in de ochtend varen we na een korte pauze uit de oude haven van Medemblik. Het is tijd voor de laatste wedstrijd met een lang gennaker rak. We gaan erg goed! De andere pups lopen met de gennaker zo’n 4 keer uit het roer. En wij een zeer enkele keer. We gaan hard! 10 knopen op de snelheidsmeter. Na een boei ronden nog 8 mijl aan de wind naar thuishaven FlevoMarina. In dit rak worden we helaas weer ingehaald door het andere team en komen zij eerder binnen dan wij. Maar ook al waren we niet altijd degene die als eerste over de finish kwamen, hebben we een onwijs vette ervaring gehad en vooral heel veel geleerd!

Door: Julia Aartsen

Actueel

• Eén (ongelukkige) stap terug, meerdere stappen vooruit!