TeamHeiner

Trainingsverslagen

Kleden tegen de kou, 21-22 nov

22 nov 2015

’s Ochtends in de kleedkamer werden tijdens het omkleden de tassen eerst overhoop gehaald om te kijken wat we allemaal wel niet aan moesten, het is zo koud buiten! Heftig ingepakt liepen we naar buiten en kwamen tot de conclusie dat de wind al een beetje was gaan liggen en dat het zonnetje zo af en toe door kwam en sommigen dus te dik waren ingepakt. Maar niet getreurd, ’s middags waren we blij met het extra laagje dat we nog bij ons hadden!

Dit weekend hebben we voor het eerst met dubbele spinaker schoten gevaren. Dit systeem konden we nog niet gebruiken op de J109 waar we normaal op varen, dus we moesten eerst een andere J109 optuigen. Het optuigen was meteen een van onze grootste uitdagingen van de dag. Er moest een ander grootzeil op komen en we moesten de dubbele spinaker schoten aanleggen. Ook zaten bepaalde kleine dingetjes net wat anders. Hier wel een klemmetje, daar geen touwtje etc. Na een hoop proberen en gelukkig een beetje hulp van Tom is het ons toch gelukt de boot vaarklaar te krijgen.

De ochtendsessie begon met zo’n 13-15 knopen met af en toe een beetje zon. De zon hield de kou gelukkig nog een beetje tegen. Met deze omstandigheden konden we het gijpen met dubbele schoten goed oefenen. Tijdens de uitleg op de kant leek het ons allemaal maar erg moeilijk, maar naar mate we het meer onder knie kregen, bleek het toch echt een fijn systeem te zijn. Na een lang stuk voor de wind te hebben gevaren, zijn we aan de wind vooral bezig geweest met overstag gaan. Het hierbij gebruiken van gewicht bleek nog aardig lastig maar er zat vooruitgang in.

Na de lunch was de wind aanzienlijk minder. De voorspelling was dat de wind rond 2 uur flink zou gaan draaien en daarna waaien. We hadden van te voren bedacht dat we rond 4 uur weer binnen wilden zijn, want dan zou het los gaan. En dat deed het! Koud! De mutsen en handschoenen die ’s ochtends uit gedaan werden, gingen weer aan. Even waren we bang dat Tom ons met deze wind wilde laten gijpen, maar gelukkig bleef het bij het hijsen en droppen van de spinaker (wat voor sommigen ook al erg spannend was).

Het gijpen deden we zondag wel. Tussen de vlagen door ging dit best soepel. Aan het einde van de middag zagen we een grote bui op ons af komen, deze hebben we mooi kunnen omzeilen(!) en kregen alleen de wind en een beetje hagel. Na de training hebben we weer lekker binnen op kunnen warmen voordat we weer begonnen aan onze terugreis (die natuurlijk veel te snel naderde!).

Het was weer een leerzaam (en koud!) weekend. Ik heb al weer zin in volgende week!
Door: Laura Parre

Actueel

• Eén (ongelukkige) stap terug, meerdere stappen vooruit!