TeamHeiner

Trainingsverslagen

Hijsen en strijken, 28 november

30 nov 2015

De voorspellingen voor zaterdag waren meer dan goed, ’s ochtends 10-17 knopen met een lekker zonnetje en in de middag zou de wind opbouwen naar 14-22 knopen. Heerlijk weer dus om te trainen. Het was wel erg koud dus de thermokleding kon weer uit de tassen gehaald worden. Nadat iedereen zichzelf warm had ingepakt begonnen we met de boot optuigen, er moest alweer een ander grootzeil op de boot gezet worden maar dat ging deze keer vrij snel. We konden nog niet op onze eigen boot varen want daar zat het systeem voor de dubbele schoten voor de spinaker nog niet op. Voor ons doen snel waren we de haven uit en konden we beginnen met de training.

We legden twee boeien uit voor een up-downwind baantje, dit was de eerste keer dat we tijdens de training een baantje voeren. Dit geeft altijd de nodige tijdsdruk om handelingen uit te voeren. In de ochtend hebben we dit baantje echter weinig gebruikt, we focusten ons vooral op het zeilen met de dubbele schoten van de spinaker. Net voor de lunch trok er een flinke bui over die meer wind met zich meebracht. Eenmaal in de haven aangekomen was deze weer weggetrokken en was de zon weer tevoorschijn gekomen. Nog in de haven kregen we even snel een lesje over hoe we de lijnen in de boot netjes moeten houden.

In de middag lag de focus op het hijsen en strijken van de spinaker, dit hebben we dan ook heel de middag geoefend. Tom legde ons uit dat vooruit denken het belangrijkste is als je de richting de bovenboei vaart. Twee overstagen voor de bovenboei moet je al bezig zijn met het hijsen van de spinaker. De netheid van de opgeborgen lijnen speelt hier een grote rol. Nu gebruikten we het baantje wel, want bij de bovenboei moest alles klaar zijn om te hijsen en bij de onderboei moest alles weer omlaag zijn. Omdat het baantje niet al te groot was moest dit allemaal redelijk snel gebeuren. In het begin ging het moeilijk maar we leerden snel en uiteindelijk lukte het prima. Als laatste oefenden we nog een man over boord situatie tijdens het oppikken van de boeien. Na het aftuigen en omkleden keken we nog een paar filmpjes over het hijsen en strijken van de spinaker en nog andere leerzame filmpjes. Hierna konden we ons alweer klaar maken voor de terugreis want de training van zondag ging niet door, door de najaarsstorm. Catja, Thijs, Julia, Laura en Arianne bleven nog even na om de heerlijke zelfgemaakte rodekoolschotel van Catja te eten. Het was weer een training waar we veel van hebben geleerd. Ik heb alweer zin in de volgende!
Door: Wes van Herpen

Actueel

• Eén (ongelukkige) stap terug, meerdere stappen vooruit!