TeamHeiner

Verslagen

De maand augustus was de laatste voor ons als team. Hierna scheiden onze wegen omdat ons 4-jarige traject is afgelopen. Dat betekent dat we een grote afsluitende wedstrijd wilden varen om alles wat we de afgelopen jaren hebben geleerd, toe te kunnen passen. Wij hebben gekozen voor de ORC Worlds in Kiel. WK ORC Kiel Op 28 juli vertrokken we vanuit Lelystad voor de delivery naar Kiel. Het doel was ontspannen voor de race dus hebben we de MaxFun op een hele andere manier leren kennen. Het was heerlijk weer, 12 knopen ruime wind en vlak water, daardoor kon Christiane ons verwennen met een vers gemaakte couscous salade en eitjes in de ochtend. En hadden we de boot ook wat opgefleurd voor de verjaardag van Jelle (zie foto). Op 1 augustus genoten we van een welverdiende rustdag. Het was de perfecte gelegenheid om onze boot op te ruimen en klaar te maken voor de wedstrijden. Van 2 tot 6 augustus begon onze trainingsweek. We verkenden de omgeving, bestudeerden de land-effecten, analyseerden de stromingen en onderzochten de regenwolken, soms van iets te dichtbij ;). Elke dag bracht ons nieuwe inzichten. Het was een cruciale fase, waarin we ons voorbereidden op de uitdagingen die nog voor ons lagen. In de week naar het WK toe werd het weerbericht steeds slechter voor de geplande offshore op dag 1. Een stabiele wind van 40 knopen met vlagen tot 60 werd voorspeld. Gelukkig heeft het comité de avond voor de race besloten om een coastal te varen in plaats van de geplande offshore. Tijdens de eerste drie dagen van het WK ORC bleef de wind aanhouden en voeren we coastals, met als vertrekpunt het Kieler fjord. De eerste dag hadden we heel veel moeite om bij te blijven in de upwind met zoveel wind. Met een rif in ons grootzeil en de J4 op, probeerden we ons door de golven heen te slaan in 30+ kn wind. Toen we eindelijk bij de bovenboei aankwamen, kregen we vlagen van 48 knopen over ons heen, dus hebben we de downwind ook maar met de J4 gevaren. Uiteindelijk hebben we gelukkig niet al te veel schade opgelopen en kwamen we er goed vanaf met alleen een kleine scheur in het achterlijk van ons grootzeil. Dit hebben we ‘s avonds bij de zeilmaker laten plakken en zo heeft ons grootzeil het de rest van de week volgehouden. De tweede dag lukte het ons al beter om bij te blijven in de race waardoor we langzaam omhoog klommen in de overall rankings. Op de derde dag werden de vlagen iets lichter en nam de wind ‘s middags af waardoor er ook nog inshore races gevaren konden worden. De coastal ging erg goed en met onze A5 erop konden we flink wat boten inhalen in de downwind. Ook de inshore races daarna gingen steeds beter waardoor we na dag 3 van de 20e naar de 15e plek waren geklommen in het overall klassement. [caption id="attachment_4560" align="aligncenter" width="350"] Foto: Sascha Klahn/Christian Beeck[/caption] Op dag 4 zou de wind gaan afnemen gedurende de nacht. Perfecte gelegenheid voor een offshore. We hadden een drukke dag voor de boeg. Deze begon met inshore races in het gebied voor de haven, gevolgd door een korte pauze in de haven voordat we de start van de offshore etappe richting de eilandengroep onder het Deense eiland Fyn maakten. De inshore races gingen echter minder goed dan de dag ervoor en we hadden als een van de kleinere boten in het veld moeite met uit de vuile wind blijven. De offshore startten we ‘s avonds met een mooie zonsondergang en de wind was al wat meer gaan liggen. ‘s Nachts rond een uur of 12 ging de wind er bijna helemaal uit en we kropen richting Denemarken met nog maar 4 knopen wind op de meter. Hierin hebben we helaas veel laten liggen omdat het extreem moeilijk werd de boot goed te voelen. De volgende ochtend kwam er langzamerhand weer een zuchtje wind bij en konden we terugvaren naar Duitsland. De wind was de hele nacht echter zo licht geweest dat de race werd ingekort, dus we finishten om 12 uur ‘s middags. Zo hadden we weinig tijd om onze achterstand van de nacht in te halen. De rest van dag 5 konden we gebruiken om op te laden voor de laatste dag van het WK. Hoewel het weer extreem licht was, slaagde het comité erin om toch nog twee inshore races te organiseren op de laatste dag. Het was moeilijk om de boot snel te houden in de lichte wind, waardoor de resultaten tegenvielen. Zo verloren we onze tweede plek in de corinthian division op de laatste dag. Een bittere pil die moeilijk te slikken was. Gelukkig zaten er ook goede races tussen en hebben we kunnen laten zien wat we kunnen. Daarnaast was het ontzettend gaaf om eens op zo een internationale wedstrijd te staan waar het niveau flink wat hoger was dan in Nederland. Het was dus een uitdagende week vol afwisseling en spanning op het water. Bij het WK ORC 2023 behaalden we de 20e plaats in de Main Division en de 4e plaats in de Corinthian Division. 24 Uurs Race en Afsluiting traject In 2023 stonden we aan de start van de 24-uursrace in Enkhuizen, vastbesloten om ons te bewijzen na vier jaar bij Team Heiner Talents. Deze race van de Kustzeilers zou onze laatste uitdaging zijn, en we hebben hem met glans gewonnen. Met een indrukwekkende afstand van 180,92 nautische mijlen hebben we niet alleen de trofee gewonnen, maar ook de meeste mijlen afgelegd van alle 300 deelnemers. Het was het perfecte afscheid van een geweldige periode van vier jaar. De 24-uursrace zelf was een ware uitdaging, met alle denkbare weersomstandigheden binnen die 24 uur. We trotseerden regen en zonneschijn, en windvlagen variërend van 6 tot 23 knopen. Ons succes in de race was het resultaat van teamwork en het varen van slimme koersen. Het was een onvergetelijke ervaring. We willen Team Heiner en in het bijzonder Roy hartelijk bedanken voor de kans die ze ons hebben geboden. Onze reis was buitengewoon leerzaam en bijzonder. Dit traject was fantastisch, en we willen onze dank uitspreken aan iedereen die ons heeft gesteund. Dank aan de sponsoren, trainers en het heel Team Heiner voor hun vertrouwen en steun. Dit traject bood jonge mensen zoals wij een ongekende kans. Het heeft ons in staat gesteld om allround zeilers te worden, ons voor te bereiden op deelname aan de top van de zeilsport en ons zowel praktische ervaring als theoretische kennis bij te brengen. Maar het ging verder dan zeilen; het traject bood ons ook de mogelijkheid om persoonlijk leiderschap te ontwikkelen en te groeien als team. Het heeft ons geholpen in onze persoonlijke ontwikkeling en heeft ons geleerd wat er nodig is om te slagen in de wereld van het zeilen en daarbuiten. Het was een onvergetelijke reis die ons leven heeft verrijkt en we kijken met dankbaarheid terug op de tijd bij de Team Heiner Talents. Geschreven door Merlijn Rutten, Lies de Rouw en Christiane Walta